Våre skoler og utdanningsinstitusjoner har slående likhetstrekk med seg selv for 100 år siden. Eller 200 år siden. Det er ikke fordi det er den beste måten, men fordi det lenge har vært den minst dårlige. Men nå driver teknologiutviklingen fram nye måter å lære på.

Men om verden har gått videre og teknologien åpnet for nye måter, tar det tid før virksomhetene endrer tankesettet sitt.– Dagens metoder for å trene og lære opp ansatte er for lengst gått ut på dato, sier Jane Hart, direktør for Centre for Learning and Performance Technologies.

– Vi driver i bunn og grunn opplæring og trening på samme måte i dag som for 100 år siden, til tross for at teknologien åpner for helt nye og mer effektive måter å lære på.

Jane Hart
Jane Hart

Resultatet er at medarbeidere tar kontrollen over egen læring selv. Mobilen, Youtube og andre hjelpemidler er vokst fram som viktige uformelle og noen ganger formelle læringsarenaer.

De siste 11 årene har Jane samlet inn data fra en løpende undersøkelse om hvordan folk lærer. Den siste undersøkelsen viser at den aller, aller viktigste måten folk lærer på er gjennom det daglige arbeidet. Deretter følger kunnskapsdeling i eget team og googling.

«Jeg ser en klar trend i at folk tar ansvaret for læring i egne hender»

Jane Hart

Nederst på listen er klasseromsundervisning.

– Jeg ser en klar trend i at folk tar ansvaret for læring i egne hender. De er selvlærende og finner det de trenger når de trenger det, og dette gjør de uten egentlig å reflektere over at de er under opplæring.

Likevel er det bataljoner av mennesker, oftest i HR, som har sin oppgave i å tilrettelegge opplæring i faste former etter et velprøvd, men ikke alltid velfungerende mønster.

Resultatet er at milliarder av kroner sløses bort på opplæring som ikke virker. Bare i USA ble det, ifølge Jane Hart, anslått at virksomheter brukte 162 milliarder dollar på trening. Dette har professor Michael Bear snedig omtalt som «the great training robbery».

– Det som er viktig å huske på er at trening skal ha en effekt på arbeidet som utføres, så for lærings- og utviklingsfolk er det viktig å fokusere på hva slags kompetanse og ferdigheter som vil møte disse behovene, og se forbi vanetenkning om hva folk trenger å lære, sier Jane Hart.

Hun etterlyser også en modernisering av det som måtte være av klasseromsundervisning, spesielt med tanke på å bruke teknologi til å styrke læringen.

E-læring er heller ikke svaret, i følge Jane Hart. – Mange har forstått at klasseromsundervisning ikke er særlig effektivt, så de har flyttet opplevelsen over til en skjerm i stedet. Ja, det er lav kostnad i forhold til tradisjonell klasseromsundervisning, men det ender ofte opp med en masse klikk på knappen med «Neste» og lite absorbering av læring.

Jane Hart er en av mange foredragsholdere på Kompetansedagene 2018. Der skal hun snakke mer om hvorfor og hvordan vi moderniserer måten vi driver opplæring på. – Mitt viktigste mål når jeg kommer til Oslo og HR Norges konferanse er å inspirere til å tenke annerledes, og stadig stille spørsmål ved om hvorfor vi gjør det slik vi gjør det. Det handler om bevisstgjøring, avslutter hun.


Artikkelen er skrevet for HR Norge og originalt publisert på deres nettsider. Oppslagsfoto: simpleinsomnia (Flickr CC BY 2.0)



Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Elin Horn Wintermeyer ser ut av O-en i Orkla-logoen

Elin Wintermeyer, Orkla: Norsk utenpå, engelsk på innsiden

— Det er store kulturforskjeller mellom norsk og engelsk arbeidsliv, sier Elin Horn Wintermeyer, senior vice president HR i Orkla ... les mer
Karina Birkeland Lome (foto: Kine Dahl)

— Skal du innovere må du dingle litt mer med beina

Å «lykkes med innovasjon handler ikke om å gjøre mer», sier Karina Birkeland Lome. «Det handler om å gjøre mindre.» ... les mer
Maslows nye behovspyramide

Maslows nye behovspyramide

Du kan ingenting ta med deg dit du går, heter det i en gammel sang, Men det er når du ... les mer
Kjell Rusti (foto: Paal Leveraas)

Fyrtårnet på toppen av Oslo og arven etter Rosing

— Vi lever av kunnskap, og kunnskap er en av de tingene det ikke blir mindre, men heller mer av, ... les mer
ERP: Digitaliseringens usynlige maskineri

ERP: Digitaliseringens usynlige maskineri

Han har fulgt ERP-markedet i mer enn 30 år, og kjenner det bedre enn de fleste. På årets ERP-dag er ... les mer
Går på barrikadene for mer magefølelse i rekruttering

Går på barrikadene for mer magefølelse i rekruttering

Cathrine Moestue tar til orde for å lytte til kroppen din når du rekrutterer. – Noen kandidater er flinke til ... les mer
En doktorand i alkohol skapte bølger i Making Waves. Det forandret alt for HR-direktør Hans Olav Hellem

En doktorand i alkohol skapte bølger i Making Waves. Det forandret alt for HR-direktør Hans Olav Hellem

Den ene har 400 indre motiverte ansatte med etterspurt kompetanse. Den andre tar doktorgrad på alkoholisme. Nå var de på ... les mer
«Roter du det til her er du ferdig. Punktum.»

«Roter du det til her er du ferdig. Punktum.»

Du skal ikke gå på kurs hos Aida Omerovic bare fordi hun gjør risikostyring og IT-arkitektur morsomt, spennende og engasjerende ... les mer
Jason Averbook (foto fra Youtube)

HR-teknologi: 3 råd for å unngå fortidens synder

Når IT-prosjektet går ad undas er det ikke alltid dataen som har skylda. Etter 22 år i HR-teknologi vet Jason ... les mer
Loading...

 

Pin It on Pinterest

Share This