Hva kan en CIO lære av en annen CIO? Det vet de antagelig best selv. Det er et annet spørsmål Asgeir Myhre gir svar på: Hvordan kan en CIO lære av en annen? Svaret er SnIT. Med eller uten snitter.

Tidligere Teleplan-direktør Asgeir Myhre er blitt pensjonist. Eller  «pensjonist» — i hermetegn. Med flere styreverv og mange engasjementer er det ingen rolig pensjonisttilværelse 60-åringen ser mot.

Et av engasjementene han brenner sterkest for er å gi nytt liv og innhold til Dataforeningens  «Strategisk nettverk for IT-ledere», SnIT.

Målgruppen er ledere med en sentral rolle i digitalisering av virksomheter og bedrifter.

—  IT-ledere kan tidvis bli nokså ensomme i sitt arbeid med operasjonelle og strategiske utfordringer, sier Myhre.

— Mitt mål er å skape et aktivt nettverk med 25-30 medlemmer som møtes 5-6 ganger i året til erfaringsutveksling med likesinnede i «trygge og sikre» omgivelser.

Allerede tirsdag 13. mars er årets første samling i nettverket. Da samles medlemmene hos Telenor Research for å høre Bjørn Taale Sandberg fortelle om de syv teknologiske trendene som vil forme oss i 2018, inkludert et dypdykk i maskinlæring og kunstig intelligens.

Det følges opp av et besøk hos en – for mange ukjent, og kanskje litt eksotisk – virksomhet i april: Pensjonstrygden for sjømenn, PTS. Virksomheten har tatt digitalisering på alvor. Gjennom en omfattende moderniseringsprosess effektiviserte de virksomheten så til de grader at rundt 20 ansatte i dag gjør det samme som de trengte 40 årsverk til før digitaliseringen. For det fikk PTS «Bedre stat-prisen» (les mer om det her).

Gjennom året planlegger Myhre og nettverket 3-4 ytterligere samlinger, inkludert en studietur. De fleste samlingene vil være i Oslo, men minst en vil sannsynligvis holdes i en annen by.

— De har kontaktet meg fra Bergen og argumentert veldig godt for at minst en av samlingene bør holdes der, sier Myhre.

Mange IT-ledere vil kanskje tenke at dette er bare «enda et nettverkstilbud» i en jungel av ivrige aktører. Og Asgeir Myhre vedgår at SnIT har flere konkurrenter.

— Det som gjør oss annerledes er at vi har rotfeste i ett av Norges sterkeste IT-fagmiljøer: Den tradisjonsrike, ildsjeldrevne Dataforeningen, med over 8.000 engasjerte medlemmer. Det tror jeg mange vil se verdien av. Vi er også helt klart et prisgunstig alternativ for en ytelse som vanligvis har en svært stiv prislapp. For meg er det viktig at vi tar med oss Dataforeningens sjel: dugnad, engasjement, nøkternhet og god kontakt med «grasrota».

Du kan lese mer om SnIT og fortrolige samtaler her, men dessverre ikke så mye mer om champagne.

«Vi har rotfeste i ett av Norges sterkeste IT-fagmiljøer: Den tradisjonsrike, ildsjeldrevne Dataforeningen, med over 8.000 engasjerte medlemmer»

Asgeir Myhre, leder av SnIT

Lær mer

Mer som dette:

Fant ikke noen innlegg.

Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

«Mennesker blir aldri overflødige»

«Mennesker blir aldri overflødige»

Bente Sollid Storehaug kommer lett andpusten til intervjuet. Under armen har hun en rull døde trær i form av håndskrevne ... les mer
Når HR-tiltakene blir en del av nasjonens agenda

Når HR-tiltakene blir en del av nasjonens agenda

Hvordan er det å være HR-direktør når «normale» tiltak havner på forsiden av VG? Cecilie Heuch i Telenor gir noen ... les mer
«Money talks» for Norgesgruppens HR-direktør

«Money talks» for Norgesgruppens HR-direktør

Det er så blitt så politisk korrekt å si at penger ikke betyr noe, hevder Olav Haraldseid, HR-direktør i Norgesgruppen ... les mer
Women on Board: Norway’s Mandate For Gender Balance Disappoints

Women on Board: Norway’s Mandate For Gender Balance Disappoints

Artikkel skrevet for EAPM Worldlinks nyhetsbrev i mars 2015 som belyser erfaringer gjort med kvotefordeling av kvinner i norske ASA-styrer ... les mer
— Lederutvikling er ikke kumbaya, det er business

— Lederutvikling er ikke kumbaya, det er business

Lederutvikling og ledelsesutvikling må være relevant for forretningen, sier Pål Johnsen i Kongsberg Gruppen. — Vi driver ikke med kumbaya ... les mer
Fra skrueselger til global virksomhet

Fra skrueselger til global virksomhet

Würth ble startet i Tyskland i 1945. Landet lå i ruiner etter 2. verdenskrig. En hel nasjon skulle skrus sammen ... les mer
Bekymringsmelding til databransjen

Bekymringsmelding til databransjen

«Datafolk sperrer opp øynene og later som de er overrasket over Cambridge Analytica. Hvorfor så overrasket? Er det ikke dette ... les mer
Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer

Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer

Per (52): «NEI! Jeg har voksne barn, jeg trenger ikke bleier!» Gjenkjennbart? Digital markedsføring gir muligheter for å være relevant ... les mer
Angloamerikansk HR-praksis skaper #metoo-dilemma

Angloamerikansk HR-praksis skaper #metoo-dilemma

HR slik det i dag praktiseres i store deler av arbeidslivet kan komme på kollisjonskurs med norsk sedvane og lov ... les mer
Loading...

 

Pin It on Pinterest

Share This