Du kan ikke være gjennomsnittlig god hvis alternativet er automatisering, sier Tom Einar Nyberg, «head of intelligent automation» i KPMG. – Listen for å være menneske i arbeidslivet heves.

Skal du ha en plass i fremtidens arbeidsliv må du vurdere hvilken konkret verdiøkning det at du er et menneske gir til kundene.

Siden Henry Fords tid har vi sett maskiner overta jobber mennesker pleide å gjøre. Nytt i vår tid er at «alle» jobber kan digitaliseres. I 2014 beregnet Stiftelsen för strategisk forskning (Sverige) sannsynligheten for automatisering av ulike yrker. Butikkmedarbeidere, selgere, maskinoperatører og fotomodeller er de mest utrydningstruede artene, ifølge rapporten.

​«Skal du ha en plass i fremtidens arbeidsliv må du vurdere hvilken konkret verdiøkning det at du er et menneske gir til kundene.»

Men også typiske mellomlederjobber er sterkt presset av algoritmenes inntog. De mest automatiseringssikre jobbene er yrker som krever fingerferdighet, kunstnerisk talent, sosiale evner, forhandling, overtalelsesevner og omsorg for andre.

Forstmann, prest og spesiallærer er fremdeles nokså sikre yrkesvalg.

Dette rimer godt med tankene til KPMGs sjef for intelligent automatisering, Tom Einar Nyberg. Det sitter lenger inn å snakke syndsforlatelse og sorg med en chatbot enn å skape vakre, kunstige fotomodeller. Så selv om alt kan digitaliseres, så er det ikke alt vi vil digitalisere.

Supersaksbehandleren

– Som mennesker vil vi gjerne holde mennesker i loopen. Det er som å gå til legen. Mange sitter og googler svaret og vet det allerede når de går inn på legekontoret, men de vil gjerne høre det av en tredjepart. Med rett teknologi blir legen en superlege, saksbehandleren en supersaksbehandler og piloten – hvis rolle ganske lenge har vært å gi passasjerene vissheten om at det sitter en fyr i cockpiten som er like motivert som deg for at dette flyet skal lande trygt — blir en superpilot.

«Med rett teknologi blir legen en superlege, saksbehandleren en supersaksbehandler og piloten … en superpilot»

Ifølge Nyberg handler det om verdiøkning som konsekvens av at mennesker er involvert.

– På de områdene hvor vi fortsatt skal ha mennesker fordi vi tror mennesker kan gi en verdiøkning i tjenesten, gjør vi det ikke fordi teknologien ikke strekker til, men fordi det vil bli et bedre resultat hvis det utføres av et menneske. Men det gjør også at listen for det å være menneske i arbeidslivet heves.

Han grovsorterer typer arbeidsoppgaver som utføres i våre virksomheter i dag i tre grupper.

– Den første gruppen er de repetitive, ikke spesielt kundenære, og ofte enkle oppgavene, sier han. – Dette er oppgaver som per i dag gjerne er outsourcet til andre land, men som nå enten automatiseres eller insources igjen, men nå til virtuelle arbeidere.

Det er altså ikke der du skal satse fremtiden din.

– Så er det en gruppe arbeidsoppgaver som i dag er manuelle eller kanskje delautomatiserte, rutinepregede, men komplekse nok til at de enda ikke er blitt fulldigitalisert, legger han til. – Disse flyter over mot den første gruppen. Så snart virksomheten greier å automatisere dette, vil det bli gjort.

Indrefileten

Og da er det bare én type jobber som står igjen. Det er jobber hvor den menneskelige dimensjonen blir en viktig «add-on» til algoritmene.

Slik beskriver robotiseringseksperten disse arbeidsoppgavene:

«Den bankansatte som har sett all sin kompetanse bli slukt opp av en algoritme kan hente fram sin empatiske kompetanse»

– Det er indrefileten i virksomheten – kjerneprosesser, de er kundenære og verdiskapende, det som gjør at du er bedre enn konkurrentene. Dette er det eneste området hvor de ansatte har en rolle i å skape en bedre kundeopplevelse.

Det handler om samspill mellom teknologi og mennesker.

– I slike jobber spiller teknologien menneskene gode. Den bankansatte som har sett all sin kompetanse bli slukt opp av en algoritme kan hente fram sin empatiske kompetanse. Han forstår deg, ser deg, og gir gode råd – gitt at han har god teknologistøtte, avslutter Nyberg.

Tom Einar Nyberg leder et team for digitale operasjoner i KPMG. Det inkluderer robotikk og intelligent automasjon, analyse, kunstig intelligens og prosessledelse (BPM). Han har i over ti år jobbet med prosesseffektivisering og digitalisering. Du kan høre mer fra Tom Einar Nyberg og en lang rekke andre spennende foredragsholdere på Software 2018. Les mer om konferansen her.

Denne artikkelen er del av en intervjuserie knyttet til konferansen Software 2018, og er skrevet på oppdrag av Den Norske Dataforening.


Oppslagsfoto: Pixabay, LinkedIn og Men pole vault French Athletics Championships 2013 © Marie-Lan Nguyen / Wikimedia Commons / CC-BY 3.0


Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

En doktorand i alkohol skapte bølger i Making Waves. Det forandret alt for HR-direktør Hans Olav Hellem

En doktorand i alkohol skapte bølger i Making Waves. Det forandret alt for HR-direktør Hans Olav Hellem

Den ene har 400 indre motiverte ansatte med etterspurt kompetanse. Den andre tar doktorgrad på alkoholisme. Nå var de på ... les mer
Fem fokusområder for bedre offentlig ledelse

Fem fokusområder for bedre offentlig ledelse

Fem fokusområder for bedre offentlig ledelse– Norske virksomheter er mer opptatt av å utvikle ledere på papiret enn i praksis, ... les mer
Digitaliseringskonsulentene som tok sin egen medisin

Digitaliseringskonsulentene som tok sin egen medisin

QVARTZ er en raskt voksende utfordrer til selskap som McKinsey og Boston Consulting Group. De gir blant annet råd om ... les mer
16 tips for vellykket HR-analyse

16 tips for vellykket HR-analyse

David Green ar filtrert det han har lært av å snakke med hundrevis av virksomheter, og avdekket 16 viktige «ingredienser» ... les mer
Torbjørn Buer: Å se seg selv utenfra, og andre innenfra

Torbjørn Buer: Å se seg selv utenfra, og andre innenfra

Kirkens Nødhjelp var i krise. Men hanen måtte gale tre ganger før Torbjørn Buer forstod at han var redningsmannen. — ... les mer
Forskerens 8 tips for å unngå at IT-prosjektet blir en IT-skandale

Forskerens 8 tips for å unngå at IT-prosjektet blir en IT-skandale

«Du finner informasjonsteknologi igjen overalt unntatt i produktivitetsstatistikkene», sa Robert Solow på 80-tallet. I dag prøver forsker Magne Jørgensen å ... les mer
Einar Duenger Bøhn med krus med Jokeren avbildet (fra Youtube)

«Å la AI ta avgjørelser er å overlate kontrollen til en intelligent psykopat»

Kunstig intelligens holder ikke, mener Einar Duenger Bøhn. Vi trenger kunstig moral også ... les mer
James og Suzanne Robertson

Når problemet er «hva er problemet?»

Vi mennesker har en tendens til å hoppe rett på løsningen, uten å først forsikre oss om at vi forstår ... les mer
HR i baksetet: «Er vi snart fremme?»

HR i baksetet: «Er vi snart fremme?»

Alle som har vært på biltur med barn har hørt spørsmålet tusen ganger: «Er vi snart fremme?» I starten er ... les mer
Loading...

 

2020 og de neste 10

2020 og de neste 10

Tirsdag morgen er 10 i 20. Det er en fin milepæl og en anledning til å ... Les mer
Industrianlegg

Det vidunderlige næringslivet

Vi har et unikt norsk ord. Det som på engelsk kalles business og minner om travelhet, ... Les mer
Lillesand - Øvre gate

Den vesle kommunen som stoler på sine medarbeidere

Kommunen som stoler på sine medarbeidere er et unntak. Arne Jensen reflekterer over den manglende tilliten ... Les mer
Ung kvinne ser inn i en glitrende portal (manipulert)

Digitalisering som lederutfordring

Å lede gjennom digitalisering er den kanskje største trusselen og muligheten dagens og fremtidens generasjoner av ... Les mer
Fordelen med å være en dinosaur

Fordelen med å være en dinosaur

Er digitaliseringens ødeleggende kraft «fake news»? For alle spådommer til tross, har du først rukket å ... Les mer
Oppfostrer vi en digitalt fordummet generasjon?

Oppfostrer vi en digitalt fordummet generasjon?

De unge er ikke så digitale som vi tror. Dagens 30-åringer har mindre digital basiskompetanse enn ... Les mer
Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer

Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer

Per (52): «NEI! Jeg har voksne barn, jeg trenger ikke bleier!» Gjenkjennbart? Digital markedsføring gir muligheter ... Les mer
3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

3 tips for å unngå synkehullet når viktige medarbeidere slutter

En kollega som forsvinner skaper flere hull - følelsesmessig og praktisk. Når kaken er spist og ... Les mer
Grønne øyne, kvinne, close-up

Se. Og si hva du ser

Førjulsgave fra Tirsdag morgen: her er 30 setninger som kan sikre at folkene dine går inn ... Les mer
Daniel M. Cable

Hvor er sjelen din mens du er på kontoret?

Dyr i dyrehagen lever halvparten så lenge som dyr i det fri selv om dyrepasserne gir ... Les mer
Gründeren som ble konserndirektør i DNB

Gründeren som ble konserndirektør i DNB

Hun har overordnet ansvar for vekst og utvikling for 9.000 DNB-ansatte. Før hun tok den jobben, ... Les mer
Statue og mann i samtale

3 gode spørsmål og én felle for ledere som vil coache sine medarbeidere

Når alle avgjørelser, store og små, må innom deg; når du løper fra møte til møte; ... Les mer
Loading...

Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Bekymringsmelding til databransjen

Bekymringsmelding til databransjen

«Datafolk sperrer opp øynene og later som de er overrasket over Cambridge Analytica. Hvorfor så overrasket? Er det ikke dette ... les mer
Veidekke: Nettverk, mangfold, eierskap og lærlinger

Veidekke: Nettverk, mangfold, eierskap og lærlinger

Mennesker bygger for mange murer og for få broer. Konserndirektør for HR i Veidekke Hege Schøyen Dillner liker å bygge ... les mer
Fra skrueselger til global virksomhet

Fra skrueselger til global virksomhet

Würth ble startet i Tyskland i 1945. Landet lå i ruiner etter 2. verdenskrig. En hel nasjon skulle skrus sammen ... les mer
Oppfostrer vi en digitalt fordummet generasjon?

Oppfostrer vi en digitalt fordummet generasjon?

De unge er ikke så digitale som vi tror. Dagens 30-åringer har mindre digital basiskompetanse enn de som er 10-15 ... les mer
Det er smart å bruke 18 måneder på onboarding

Det er smart å bruke 18 måneder på onboarding

Halvparten av enkelte typer ansettelser mislykkes. Det koster virksomhetene blod og tårer. Hvorfor er det sånn? Talya Bauer svarer ... les mer
Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen (foto: privat)

Hvordan omskape til en bærekraftig fremtid uten å miste fokus på nåtiden?

De har kjempet mot vindmøller 15 år, men i dag har de to doktorene i bærekraft fått vind i seilene ... les mer
Karina Birkeland Lome (foto: Kine Dahl)

— Skal du innovere må du dingle litt mer med beina

Å «lykkes med innovasjon handler ikke om å gjøre mer», sier Karina Birkeland Lome. «Det handler om å gjøre mindre.» ... les mer
Håndbok for rebelske belønnere

Håndbok for rebelske belønnere

Debra Corey vil at du skal være litt rebelsk når du utvikler belønningssystemer. — «Rebel with a cause», riktignok, sier ... les mer
Svantes ti bud for å få medarbeiderne til å plystre hele veien til jobben

Svantes ti bud for å få medarbeiderne til å plystre hele veien til jobben

Hvordan få medarbeiderne til å plystre hele veien til jobben? Svante Randlert mener å ha funnet svaret ... les mer
Loading...

 

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This