Du er en stor, dum blå banan

«Knask eller knep?», ropte de seks ungene. «Knep», svarte jeg. Det hadde de ikke regnet med. I fem sekunder var stillheten total. Så ropte ei lita monsterjente i fremste linje: «Du er en stor, dum, blå banan!»

Annonse

Online jobbsøkerkurs

Gå inn i høsten og vær klar til å søke jobb. Etter dette kurset vil du ha på plass mal for søknad, oppdatert CV, profesjonell LinkedIn profil som gjør deg søkbar for rekrutterere.

«Knask eller knep?», ropte de seks ungene begeistret.«Knep», svarte jeg. Kunne ikke dy meg.

Det hadde de ikke regnet med.

I fem sekunder var stillheten total.

Så ropte ei lita monsterjente i fremste linje:

«Du er en stor, dum, blå banan!»

Det var en hard dom.

Men jeg vil si at jeg tok den med fatning.

Jeg ga ungene en kjærlighet hver og gikk for å skrive tirsdagsbrev til deg.

Om det å gi tilbakemelding.

Raske karbohydrater

Det å gi tilbakemelding, ris og ros trenger mange av oss trening i. Gode tilbakemeldinger er som bananer. De gir raske karbohydrater til arbeidsmiljøet. De sørger for raskere restitusjon og vekst etter en arbeidsøkt.

Dårlige tilbakemeldinger er som junkfood. Det smaker ganske godt, men arbeidsmiljøet blir slapt og dvaskt.

Men hvordan serverer du folkene dine bananer da?

SOL

Her er en huskeregel: SOL

  • Spesifikk: Fokuser på hva du vil ha mer av og beskriv saken slik den ser ut både gjennom dine og din medarbeiders øyne. Det er forskjell på «flott at du leser Tirsdag morgen» og «det at du tar noen minutter av en travel dag for å utvikle deg videre ved å lese Tirsdag morgen står det respekt av, og jeg tror også dette gjør deg til en god rollemodell for dine medarbeidere.»
  • Oppriktig: Ingenting er falskere enn falsk smiger. Hvis du hører ekkoet av din egen stemme når du gir ros kan det være fordi det er hult. Vær oppmerksom og noter deg ting. Vær nysgjerrig tilstedeværende. Lær deg å kjenne dine medarbeideres personlige mål, og gi dem anerkjennelse når du ser at de gjør fremskritt i forhold til disse.
  • Lærende: Gjør medarbeideren til din lærer. «Jeg likte måten du snudde motforestillingene til kunden om til salgsargumenter. Hvordan i alle dager gjorde du det?» Brått kan du finne at du har en medarbeider som ivrig deler sin kunnskap og blomstrer i sin rolle.

Når sola henger der på himmelen klar og sterk, hold skyene unna. Ikke demp rosen med et «men». «Du gjorde en god jobb her, Kari, men neste gang kan du kanskje ….» Den siste delen av setningen raderer ut den første. Kritikk er ikke noe man skal unngå, men hold det separat.

Tjener


Og husk at dersom du har kritisert et arbeid, så kreves det av deg at du følger opp. Neste gang du møter Kari, vit at hennes siste opplevelse av deg var å bli korrigert. Et «god morgen» fra deg vil fra hennes ståsted ikke oppfattes som nøytralt, men negativt. Sjekk inn med henne hvor hun er nå, og gi henne den oppbakkingen hun trenger. Kritikk gir du selvsagt i enerom. Ros kan gis offentlig, men se an ditt publikum, og gi folk rosen slik de selv liker å få den.

Midt i alt: Aldri glem at det du kaller en lederrolle egentlig er en tjenerrolle. Det er du som er der for henne, ikke omvendt.

Sånn er det bare.

God tirsdag.

Kilder, inspirasjon og videre lesning

Har du lyst til å dykke inn i tjenende lederskap anbefaler jeg bøkene «The Servant» og  «The Coaching Habit» (linkene fører til Kindle-versjonene på Amazon.com. Skulle du kjøpe du via disse linkene fyller du på kreditten min på Amazon med noen cent. Takk i så fall).

Denne artikkelen ble for øvrig publisert første gang 2.11.2010.

Paal Leveraas
Coach og skribent
Paal Leveraas startet Tirsdag morgen i 2010 og jobber sammen med en rekke dyktige partnere for å videreføre dette til tilt.work i 2020.
Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter

3 Comments

  1. Per Lasse Hauglum

    Jeg liker tirsdagsbrevene til Paal Leveraas! Vi trenger å forbedre oss kontinuerlig og ukentlig stimulans og fokus på viktige forbedringsområder får du på en morsom måte. Anbefales!

  2. Gry

    Du skriver som en Gud og gjør det lett å rose noen idag! Er så enig med deg. Spesielt likte jeg påminnelsen om å droppe “men” etter rosen! Så sinnsykt viktig å separere ros og ris!
    Gleder meg allerede til neste tirsdag!
    Gry

  3. Ole Gudmestad

    Det var en som sa: ” feedback is the breakfast for Champions”

    Dette er bra Paal!! Det ligger mye makt i god og bevisst bruk av tilbakemeldinger. Jeg trener på dette hver dag, ikke minst innefor idretten, og blir aldri god nok på det.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sokrates Utveckling » Blog Archive » Är du en stor, dum, blå banan? - [...] du läsa hela Paal Leveraas blogg finner du den på http://www.leveraas.com/2010/11/du-er-en-stor-dum-bla-banan/ This entry was posted on tisdag, november 2nd,…
  2. Se. Og si hva du ser | Tirsdag morgen - […] PS. Når du gir disse tilbakemeldingene, må du sikre at det en god kontekst og at du er mer…

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: