Alle selskap i verden sier de vil ha ærlighet, kreativitet og innovasjon. Hvorfor er det så vanskelig?

Det er Margaret Heffernan som spør. Bedriftslederen, gründeren, forfatteren og foredragsholderen er opptatt av taushet.

– Det er mye taushet i arbeidslivet. Taushet om ting som går galt som alle vet; taushet om tapte muligheter, sier hun. – Majoriteten av de ansatte tenker, men tier. Siden jeg skrev «Wilfull Blindness» er jeg blitt stadig mer oppmerksom på hvor viktig det er at alles øyne og ører er åpne for faresignalene. 

Margaret Heffernan har skrevet en rekke bøker og er en verdenskjent foredragsholder som blant annet har flere TED-foredrag bak seg. Tematikken i den siste boken hennes, «Beyond measure», handler om de faktorene som skaper suksess for en virksomhet, men som vanskelig kan måles.

Taushet som følge av frykt for konsekvensene ved å snakke ut er en slik faktor.

– Konflikt er en gave, sier hun, og forteller om da hun startet sin første bedrift.

– Det var egentlig bare flaks at det utviklet seg en kultur hvor folk føler seg trygge nok til å snakke ut i visshet om at det er helt greit med en opphetet krangel, så lenge det er en konstruktiv krangel. Det betyr også at konflikter må være om de rette tingene, ikke ting som ikke betyr noe.

De virksomhetene hvor denne åpenheten eksisterer har som regel jobbet mye med organisasjonskultur og -utvikling, i følge Heffernan. Stikkord er lite hierarki, stor frihet til å bevege seg rundt og stor frihet for egen profesjonell utvikling. 

– Vi trenger flere rebeller, sier hun. 

– Rekrutterere i Google ser i dag bevisst etter mennesker med mot og evne til å artikulere motstridende synspunkter. Det gjør de blant annet som en erkjennelse av at de som selskap har oversett mange, mange muligheter, for eksempel veksten i sosiale medier, hvor Facebook fikk lov til å bli en global, dominerende aktør.


Margaret Heffernan

Margaret Heffernan er en internasjonal forretningskvinne og forfatter, og har holdt flere populære foredrag, blant annet på TED.com. Hun startet karrieren som TV-produsent i BBC, og startet senere flere virksomheter. Hun skriver også for Financial Times og Huffington Post. 

Lær mer om Margaret Heffernan:


Artikkelen er skrevet for HR Norge og opprinnelig publisert på deres nettsider. Republisert etter avtale.


Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This