Vi går mot en verden hvor varer og tjenester leveres stadig mer effektivt. Roboter og kunstig intelligens overtar produksjon, salg og levering av både fysiske og intellektuelle produkter.

Resultatet blir en massiv produktivitetsøkning, men uten at det skaper nye arbeidsplasser. Ledere og HR står foran nye, uvante utfordringer.

«Marriott sier de skal utvide med 30.000 rom i år. Vi utvider med det de neste to ukene», tvitret Airibnbs med-gründer Brian Chesky for mer enn tre år siden.

Siden da har fokuset på disruptive virksomheter som gjør ting tusen ganger bedre til en brøkdel av prisen blitt stadig sterkere.

Den sørafrikanske futuristen, journalisten og tidligere dotcom-gründeren Neil Jacobsohn er en av stemmene i dette koret. Han maler sine bilder av fremtiden med bred pensel og presenterer ofte og gjerne på konferanser rundt omkring i verden.

En perfekt storm

Jeg snakket med ham på Skype en dag i juli 2017.

– Endringene som foregår i dag skjer i en skala og en fart verden aldri har sett før, starter han. – Det påvirker alt, individer, virksomheter – hele menneskeheten. Det er en «perfekt storm».

En perfekt storm beskriver et værfenomen hvor en rekke faktorer spiller sammen for å skape spesielt dramatiske konsekvenser. Det brukes gjerne i overført betydning når andre sammenfallende faktorer, som i dette tilfellet teknologi, demografi, globalisering, kombinert med store fremskritt i en rekke vitenskapelige disipliner som genetikk, biologi og medisin. Til sammen skaper det enorme muligheter, men også et kaos uten sidestykke.

Neil er mer enn gjennomsnittlig opptatt av hva som ligger foran oss. Han har i en årrekke vært en av hovedpersonene bak «Mindbullets», et nyhetsbrev fra fremtiden.

Artiklene er typisk datert ti år inn i fremtiden og skrevet som om det var i nåtid. De gir interessante og faktisk oftest ganske jordnære perspektiver på utviklingen.

Det store bildet

– Så Neil, hvordan ser verden ut fra et HR-perspektiv i 2027?

– Da må vi først se det store bildet. I 2027 vil praktisk talt 100 prosent av verdens befolkning være på nett. Det vil ha foregått en massiv automatisering av arbeidsoppgaver, og ikke bare av jobber innen industrien, men av advokater, revisorer, leger, lærere. Det vil utløse milliarder av dollar i ny produktivitet. Forretningsprosesser som i dag tar dager, uker og kanskje måneder vil automatiseres og gå i sanntid, sier han.

– Den økte produktiviteten vil ikke gi tilsvarende mange nye jobber. Tvert imot vil antallet jobber gå ned, og vi vil se nasjoner innføre borgerlønn for å ta vare på de som blir overflødige. Av de som jobber, vil svært mange være en del av den såkalte «gig-økonomien» og gå inn og ut av prosjekter.

– Dette gir også HR mange nye utfordringer, sier han. – I en forretningsvirkelighet hvor noen er ansatte, noen er innleid, noen befinner seg på stedet, andre er hjemme, og atter andre er på den andre siden av kloden, vil en viktig rolle for HR være å drive prosjektstyring. HR vil måtte se på hvordan de rekrutterer, hvordan de administrerer mennesker, hvordan opplæring og kompetanseutvikling skal skje. Ikke minst vil de måtte overbevise ledere på alle nivåer om viktigheten av å gjøre ting annerledes.

Ingen nåde

Ingen bransjer eller virksomheter vil finne nåde for tsunamien av endringer drevet fram av teknologien.

– Virksomheter som ikke blir agile vil dø. Virksomheter som ikke setter kunden i førersetet og leverer produkter og tjenester som er tilpasset den enkelte kunde vil også få store utfordringer. Virksomheter som ikke utvikler sin forretningsmodell og sin kompetanse likeså.

Jeg gjorde nylig et oppdrag for et stort, globalt revisjons- og rådgivningsfirma, fortsetter han. – De regner med at om bare få år er 50 prosent av det de lever av i dag automatisert, og ser nå på hvordan de kan utvikle nye forretningsområder og ny kompetanse for å møte disse utfordringene.

Digitalt født generasjon

Neil Jacobsohn
Neil Jacobsohn

Futuristen forutser også store endringer i organisasjonsdesign som følge av at en «digitalt født» generasjon overtar i arbeidslivet.

– I den gamle verden sendte man folk på kurs og seminarer. I den nye vil folk oppdatere seg kontinuerlig, online. I den gamle verden lagde man produkter til «alle». I den nye har vi en markedsplass på én person. I den gamle verden aksepterte vi middelmådige ledere. Når en generasjon arbeidstakere som er vokst opp med «likes» og rangeringer av alt vokser til vil middelmådige ledere bli avkledd. De ansatte vil også forvente kontinuerlig tilbakemelding på sine prestasjoner, ikke en oppsamling av feedback en eller to ganger i året.

Godt lederskap blir av fundamental betydning, mener Jacobsohn, og snakker om «360-graders lederskap».

Lede fra sentrum

– Du skal ikke lede fra fronten, men fra sentrum, og ha et 360-graders blikk på alle interessenter, sier han. – Det krever fundamentalt nye egenskaper.

– Hva ser du som den største utfordringen?

– Mangel på tillit. Folks tillit til hverandre og til sine ledere svekkes dag for dag over hele verden. Trump gjør det bare verre. I mitt eget land, Sør-Afrika, er mangelen på tillit til det politiske systemet komplett. Landets president har 800 saker mot seg. Det skaper stor usikkerhet i næringslivet, og mange industrier som egentlig har gode naturlige kår, som gruvedrift, er praktisk talt utslettet.

– Hva er medisinen mot manglende tillit?

– Åpenhet og transparens. De beste virksomhetene har en åpenhetskultur hvor ting ikke holdes hemmelig som standard, men tenker omvendt: Alt er i utgangspunktet åpent og tilgjengelig, og dersom det skal gjøres unntak skal det være godt begrunnet. Man må bygge en kultur for åpenhet.

– Og hvordan bygge kultur i en «gig-økonomi»?

– Digitale verktøy. Det fins nå flere verktøy tilgjengelig enn noensinne, de når lettere ut til folk, og kan nå ut til alle interessenter, avslutter Neil Jacobsohn.

«Du skal ikke lede fra fronten, men fra sentrum, og ha et 360-graders blikk på alle interessenter. Det krever fundamentalt nye egenskaper.»

Neil Jacobsohn

En tidligere versjon av denne artikkelen er skrevet for HR Norge, og originalt publisert på deres nettsider. 

Relaterte artikler


Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Hvorfor er FINN så innovative? Katalysator Karina er en del av svaret

Hvorfor er FINN så innovative? Katalysator Karina er en del av svaret

Det er ingen motsetning mellom kreativitet og effektmåling, mener Karina Birkeland Lome. FINNs innovasjonskatalysator mener at nye idèer blir best ... les mer
Simens syv digitale lederkort

Simens syv digitale lederkort

Hva trenger ledere å oppdatere seg på for å kunne snakke fornuftig om digitalisering? Simen Sommerfeldt har et forslag ... les mer
5 HR-trender du må kjenne

5 HR-trender du må kjenne

Sommeren kommer, men snart er den over. Her er langtidsvarselet med viktige trender du som er i HR må kjenne ... les mer
Hvordan Benedict Bocek påvirket Orklas samfunnsansvar

Hvordan Benedict Bocek påvirket Orklas samfunnsansvar

Benedikt Bocek, en økonomistudent med foreldre fra Tsjekkia, tok sommerjobb i Orkla. Arbeidet han gjorde da, og senere som Alarga-stipendiat ... les mer
Kristine Frøberg (foto: Paal Leveraas)

Spiller seg til salgsvekst

– Jo mer tid som brukes på spill, jo bedre går butikken, forteller HR-sjef Kristine Frøberg. Det handler om gamification ... les mer
Anette Mellbye: — Digital transformasjon er ikke IT, det er HR

Anette Mellbye: — Digital transformasjon er ikke IT, det er HR

Digital transformasjon, det er vel IT, det? Feil. I endringene som følger av digitaliseringen har HR-direktøren en mer sentral rolle ... les mer
Snart får HR-systemet ditt kunstig intelligens

Snart får HR-systemet ditt kunstig intelligens

Kognitive HR-systemer er på vei inn i HR-avdelingen. Det vil forandre mye ... les mer
Jury jakter på Norges smarteste smartby-løsning

Jury jakter på Norges smarteste smartby-løsning

Dataforeningen jakter på den smarteste smartby-løsningen i landet, og ønsker tips og nominasjoner innen fristen 20. februar. Stina Birkeland er ... les mer
FOTO: CF-Wesenberg@kolonihaven.no #cfwesenberg Raymond Johansen

Steens Strategi: Hvordan TIM, DUF og VVK skal digitalmodne Oslo

Når finansbyråd Robert Steen går på scenen på Dataforeningens Software 2018 i februar møter han IT-folket med noe de er ... les mer
Loading...

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This