Er det sant at verden endrer seg raskere i dag enn noensinne tidligere? — Det finnes data både for og mot, sier forskningssjef David Mallon ved Bersin by Deloitte. Uansett står HR foran store utfordringer. Her er tre av de mest overgripende.

Deloitte står bak den omfattende «2017 Global Human Capital Trends», og David Mallon er en nøkkelressurs i produksjonen av denne årlige rapporten. Fra årets rapport fremgår det at 90 prosent av HR-lederne ser behov for å gjenoppfinne hele organisasjonsmodellen, med implikasjoner for ledelse, administrasjon, karrierer, jobbtyper og mer.

1 HR må bidra til å gjenoppfinne organisasjonsmodellen

— HR var en gang en støttefunksjon som leverte tjenester til de ansatte, sier David Mallon i et intervju med HR Norge.

— I dag styres HR-ledere til å ta roller i det å hjelpe og drive organisasjonen mot å være digital, ikke bare gjøre digitale ting.

— Med «digital» kan vi snakke om det å være «alltid på», informasjon og tilgang til mennesker i fingertuppene, innhold overalt. Men det går lenger enn det, mye lenger. Digital betyr egentlig løsninger som gir oss muligheten til å møte folk «der de er». Det handler om å lage personaliserte kunde- og ansattopplevelser som bidrar til å gjøre hverdagen enklere, øke produktiviteten og la folk jobbe, lære og utvikle seg når som helst, hvor som helst.

2 HR må behandle ansatte som kunder

De siste årene har oppfatningen om hva som er god kundebehandling blitt sterkt påvirket av den teknologiske utviklingen.

— Som kunder har vi forventninger om servicegrad, tilgang til informasjon, enkelhet i beslutnings- og kjøpsprosessen og personaliserte tjenester, sier han.

— Via mobilen har vi tilgang til informasjon, shopping og opplevelser når vi sitter på bussen til jobb. Så kommer vi på kontoret og opplever tungvinte systemer som ligger år, om ikke tiår bak det vi forventer som kunder. Færre og færre vil lenger akseptere dette som en faktor de må forholde seg til arbeidshverdagen. HR må bli en drivkraft for designtenkning og innta en «ansatte-som-kunder»-tilnærming.

3 HR må selv bli digitale

Det siste David Mallon peker på er betydningen av at HR blir digital selv.

— Uten selv å bygge digital kompetanse vil ikke HR være i stand til å skape ansattopplevelser av denne typen, og heller ikke kunne være en viktig bidragsyter i det å gjenoppfinne organisasjonsmodellen.

Han sier at de gjennom sine undersøkelser registrerer at det skjer et skifte på dette området.

— Vi ser at stadig flere HR-enheter ansetter analytikere og ingeniører. Det skaper et trykk. Data om mennesker er og skal være en viktig del av fundamentet der beslutninger tas. Det som er viktig er å huske at data i seg selv ikke har noen verdi. Det er først når data blir til historier at det gir mening og kan skape endring. HR må derfor ikke glemme sin rolle som historieforteller, avslutter David Mallon.

avatar

David Mallon

David Mallon leder Bersin Research. Han fastlegger strategi, sikrer effektivitet og kvalitet i produksjoner. Mallon driver kontinuerlig innovasjon, og koordinerer forskning og innsats på. Han er en anerkjent foredragsholder og forfatter innen HR, læring og talent, og har mer enn 20 års erfaring innen feltet. David er en nøkkelressurs i Deloittes årlige Global Human Capital Trends-studie.


Artikkelen er skrevet for HR Norge og originalt publisert på deres nettsider. Republisert etter avtale.



Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

Sigrun valgte jobb i blinde. Nå gir hun bort 15.000 kroner pr sekund

Sigrun valgte jobb i blinde. Nå gir hun bort 15.000 kroner pr sekund

Sigrun var forbanna. Skikkelig forbanna, sånn som bare Sigrun Vågeng kan være det. Det var sjefen som hadde utløst det ... les mer
— Lederskap handler ikke om innsikt, men utsikt

— Lederskap handler ikke om innsikt, men utsikt

Du kan ikke tenke og lese deg til lederskap. Ledere blir ledere ved å gjøre ting ledere gjør. — At ... les mer
Manuelas mission impossible

Manuelas mission impossible

HR Norges HR-profiler har et bredt spenn. Vi har møtt HR-direktører som er blitt toppledere, og vi har møtt toppledere ... les mer
Slik sparer Elkjøp millioner på strukturert rekruttering

Slik sparer Elkjøp millioner på strukturert rekruttering

Elkjøp har strukturert rekrutteringen sin. Magefølelse og fordommer er skjøvet i bakgrunnen til fordel for fakta om kompetanse og personlighet ... les mer
Robothode Tom Einar Nyberg: «Nå heves listen for det å være menneske»

Robothode Tom Einar Nyberg: «Nå heves listen for det å være menneske»

Du kan ikke være gjennomsnittlig god hvis alternativet er automatisering, sier Tom Einar Nyberg, «head of intelligent automation» i KPMG ... les mer
Hvordan Benedict Bocek påvirket Orklas samfunnsansvar

Hvordan Benedict Bocek påvirket Orklas samfunnsansvar

Benedikt Bocek, en økonomistudent med foreldre fra Tsjekkia, tok sommerjobb i Orkla. Arbeidet han gjorde da, og senere som Alarga-stipendiat ... les mer
De globale borgerne i blant oss

De globale borgerne i blant oss

«Jeg er ikke riktig svensk, og har heller ingen annen nasjonal tilhørighet», sier Yaras HR-direktør Håkan Hallén i dette intervjuet ... les mer
Berit Svendsen, adm dir i Telenor Norge

Digitaliseringens største pådriver og offer

Telenor er både pådriver og offer for digitaliseringen. Les hva toppsjefen og HR-direktøren i Telenor Norge tenker i dette dobbeltintervjuet ... les mer
NAV – det nye «Facebook»?

NAV – det nye «Facebook»?

Facebook tjener store penger på innsikt basert på brukerdata. Hva kan Norge lære av Zuckerberg & co? Kan vi redde ... les mer
Loading...

 

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This