Hyperlokalt og superglobalt:

Hvordan skal din kommune finne sin globale nisje?

Foto: dconvertini / CC BY-SA 2.0
Norske kommuner må finne sin nisje, lokalt eller globalt. Vi er nemlig på vei inn i T-samfunnet. Hva det er? Lær av Hanna Häggqvist.

Annonse

Online jobbsøkerkurs

Gå inn i høsten og vær klar til å søke jobb. Etter dette kurset vil du ha på plass mal for søknad, oppdatert CV, profesjonell LinkedIn profil som gjør deg søkbar for rekrutterere.

Norske kommuner trenger å finne sin nisje i en sammenheng hvor kommuner, regioner, byer og land konkurrerer om å tiltrekke seg kapital og talent.

Portrett
Hanna Häggqvist

Det mener Hanna Häggqvist, en svensk fremtidsforsker fra Kairos Future. Hun trekker frem de ti viktigste trendene som former både storsamfunnet og lokalsamfunnets virkelighet i de nærmeste årene.

Hva er unikt med Lillehammer?

– Ta en kommune som Lillehammer, sier hun. – Hva er unikt for Lillehammer? Hvordan skal Lillehammer finne sin nisje?

Hun sammenligner med Åre, den svenske kommunen som har skapt seg en nisje innen skiturisme, men i dag assosieres med entreprenørskap som favner områder langt utenfor slalåmbakken.

Både Thomas Friedmans tese om at «verden er flat» og Richard Floridas tanker om «den kreative klassen» og en stadig sterkere regional spesialisering (tenk Silicon Valley) ligger til grunn for rådene hun gir til norsk og svensk offentlig sektor.

For verden er verken rund, flat eller spiss. Den er alt på en gang.

Forvirret?

Venn deg til det.

For i følge Häggqvist er vi nå på vei inn i tankesamfunnet.

Tankesamfunnet

– Vi beskriver hva som styrer utviklingen mot det vi kaller et T-samfunn, en beskrivelse av at verden blir mer tilkoblet, integrert og «flat», sier hun. – Samtidig konsentreres befolkning, innovasjon og i færre sentre. Derfor blir også tilkoblingsmuligheter og spesialisering en stadig viktigere forutsetning for å lykkes.

For å klare seg i fremtiden må kommuner klare overgangen til tankesamfunnet, noen er i full gang, mens andre er i startblokkene, og noen kan aldri endres.

– Deler av Sverige og andre industrialiserte land har for eksempel aldri blitt industrialisert, sier Häggqvist. – Å gå inn i T-samfunnet som kommune innebærer å stadig delta i et større regionalt system som hovedsakelig er engasjert i kunnskapsarbeid. Det handler om å skaffe seg en spesialisert rolle i dette systemet og samtidig samspille i et symbiotisk forhold med annen industri.

Hotspots

Hun beskriver ulike strategier for kommuner og regioner. Eksempelvis kan enkelte kommuner ville måtte erkjenne at de ikke kommer til å være i stand til å konkurrere med den geografisk tilstøtende regionen. Da kan de søke å ta en rolle som en bo-kommune, og jobbe aktivt med å tilrettelegge infrastruktur og annet slik at de som tiltrekkes til naboregionen velger å bosette seg hos dem.

Sverige har en rekke slike globale hot spots, spesielt innen teknologi, hvor Stockholm har fått et rykte på seg for å være stedet å være, etter at fenomener som Skype, Spotify, Klarna og andre erobret verden derfra.

I Norge har vi knapt noen slike hot spots innen IT, men kanskje vi ser kimen til det i fiskeoppdrett og engineering? Det som gjenstår er at regionale myndigheter tar tak i den internasjonale omdømmebyggingen.

Artikkelen er skrevet for HR Norge og er originalt publisert på deres nettsider. Republisert etter avtale.

Paal Leveraas
Coach og skribent
Paal Leveraas startet Tirsdag morgen i 2010. Han er kommunikasjonsrådgiver og coach og brukes som en ekstern, nøytral sparringpartner av mange ledere. Paal jobber også med teamcoaching. Les mer
Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter

0 Comments

Mer fra Samfunn
Nei, rasisme er ikke et amerikansk fenomen

Nei, rasisme er ikke et amerikansk fenomen

«Vil du være komfortabel med å lede et team hvor alle drikker på julebordet?», spurte intervjueren, og fulgte opp: «Vil du sitte med kollegaene dine på samme bord?» Rasismen lever, også på norske arbeidsplasser.

Hva er bra med korona?

Hva er bra med korona?

Jørund Buen og Jan-Erik Sandberg syns det er mange nok som fokuserer på de negative effektene av korona. De gikk ut i verden for å finne svar på det motsatte spørsmålet: Hvilke positive effekter vil vi se av pandemien?

Nei, ikke avbestill den håndverkeren

Nei, ikke avbestill den håndverkeren

Tenk gjennom hvem du gjerne vil skal være der når krisen er over. Ikke avbestill snekkeren, rørleggeren eller rådgiveren. Det er også en form for dugnad, og handler om å sikre normalitet når krisen er over.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: