Det er ingen motsetning mellom kreativitet og effektmåling, mener Karina Birkeland Lome. FINNs innovasjonskatalysator mener at nye idèer blir best når det ligger systematiske prosesser bak.

— Nyskaping skal være basert på prioriterte mål, sier Karina Birkeland Lome, som har den interessante stillingsbetegnelsen «innovasjonskatalysator» på visittkortet sitt.

Selv har hun og hennes kolleger to overordnede ambisjoner.

Kultur og omdømme

For det første skal hun sikre at FINN har en kultur som er preget av innovasjon og gode prestasjoner.

For det andre skal hun sikre at FINN har og fortsatt skal ha et omdømme som en innovativ organisasjon.

— Vi har klare mål på disse tingene, sier hun. — Hva gjelder vårt innovative omdømme har vi et mål akkurat nå på at vi får to forespørsler hver uke. Hvis den ligger på null eller en over tid, kan det tyde på at vi ikke når ambisjonen vår om å ha et godt innovasjonsomdømme, og da setter vi oss ned og finner innsikt og idéer til hva vi kan gjøre for å nå vårt mål.

Karina er ikke alene. Hun har tre kolleger i avdeling innovasjon og prestasjon, og innrømmer gjerne at å holde seg med en slik stab er en luksus de færreste tar seg råd til.

Men den ekstremt konkurranseutsatte, evig selvutviklende nettjenesten har hyggelige tall i regnskapene, og noe av overskuddet pløyes inn i fremtiden ved at de investerer i nettopp systematisk innovasjon.

Nye versjoner hver dag

— Vi er i et marked hvor «winner takes it all», og er helt avhengige av å ligge et hestehode foran, sier Karina.

— Senest denne måneden fikk vi en ny konkurrent som kjører heftige TV-annonser med direkte brodd mot oss som markedsleder. Derfor har vi nye versjoner av FINN hver dag. Og derfor har vi fire ansatte som har som sin viktigste jobb å stikke fingeren i sida på lederne og minne dem om å skape rom for innovasjon.

Karina skal fortelle om FINNs metode på konferansen «HR Norges Beste» i desember. Men allerede nå kan vi avsløre at det ikke handler om å hive en gjeng impulsive, kreative ungdommer med blinkende markør på høyre øye inn i en boks og riste sammen.

Ikke bare det, i hvert fall.

— Det skal ikke være tilfeldig om vi skaper resultater, sier Karina. — Derfor jobber vi systematisk med en felles måte å jobbe på. En av hemmelighetene er å jobbe brukerorientert, målstyrt og iterativt. Friske idéer er innebygd i arbeidsprosessen til alle i FINN.

Ikke gjøre selv

Mye av jobben hennes er å få team til å jobbe godt sammen. Og det er ikke alltid lett å begrense seg til å være bare en katalysator, forteller hun.

— Noen ganger har jeg lyst til bare å gjøre det for dem. Men det er viktig å begrense seg. De beste lederne har en katalysatorrolle. Ledere skal ikke gjøre selv, de skal inspirere og motivere andre.

Innovasjonskatalysatoren er ikke en del av HR i FINN, men en egen avdeling for innovasjon og prestasjon.

— Men vi kunne gjerne vært det, og vi har et tett samarbeid med HR, sier Karina.

Og i virksomheter som ikke har overskudd til å ha en egen innovasjonsstab er det naturlig at dette er en del av HR. Det handler tross alt om å bidra til organisasjonsutvikling og vekst. Men som mye annet HR så gjerne skulle gjort, blir det ofte prioritert ned til fordel for andre, mer opreative oppgaver.

Struktur gir kultur

Karina kan ikke hjelpe deg med mer tid, men hun kan fortelle deg noe om hvordan du kommer i gang hvis du skulle finne den tiden.

— Tre ting, sier hun.

— Jobb systematisk over tid. Utvikle ledere til å være innovasjonskatalysatorer selv. Og husk at skal du bygge kultur, kreves det struktur.

— Struktur skaper kultur, avslutter hun.


Intervjuet ble gjort for HR Norge og ble opprinnelig publisert på deres nettsider. Gjengitt med tillatelse. 



Denne artikkelen er skrevet for en partner på innholdsproduksjon, og er vanligvis originalt publisert i kundens egne kanaler. Gjengitt her etter avtale. Her er noen flere slike artikler.

NAV – det nye «Facebook»?

NAV – det nye «Facebook»?

Facebook tjener store penger på innsikt basert på brukerdata. Hva kan Norge lære av Zuckerberg & co? Kan vi redde ... les mer
Hvordan verden ser ut gjennom personaldirektørens briller

Hvordan verden ser ut gjennom personaldirektørens briller

Statens personaldirektør er ikke bare en tittel, det er en institusjon, forteller statens personaldirektør Gisle Norheim i dette intervjuet. Ett ... les mer
Elin Horn Wintermeyer ser ut av O-en i Orkla-logoen

Elin Wintermeyer, Orkla: Norsk utenpå, engelsk på innsiden

— Det er store kulturforskjeller mellom norsk og engelsk arbeidsliv, sier Elin Horn Wintermeyer, senior vice president HR i Orkla ... les mer
Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen (foto: privat)

Hvordan omskape til en bærekraftig fremtid uten å miste fokus på nåtiden?

De har kjempet mot vindmøller 15 år, men i dag har de to doktorene i bærekraft fått vind i seilene ... les mer
Bekymringsmelding til databransjen

Bekymringsmelding til databransjen

«Datafolk sperrer opp øynene og later som de er overrasket over Cambridge Analytica. Hvorfor så overrasket? Er det ikke dette ... les mer
Lisa Vivoll Straume

— Vi har for mange lederpyser

All ledelsesforskning viser at god ledelse handler om relasjoner. Ikke bare gode relasjoner, men at lederen tør å stå i ... les mer
DNV GLs «Big Bang»

DNV GLs «Big Bang»

10-9-8-7, telte Guttorm Andresen ned. Rundt ham var det mange spente ansikter. Stedet var DNV GLs hovedkontor på Høvik utenfor ... les mer
Lucies innovative meglere

Lucies innovative meglere

Eiendomsmeglere kan være ganske innovative, ikke minst når det gjelder valg av ord og bilder i boligannonser. Hos Eiendomsmegler1 i ... les mer
Thomas Brandal Myklebust

Hva smarte hjerner vet om hvordan hjerner blir smartere

De siste tiårene har vi lært mye om hjernen. Det har også gitt oss mye nyttig læring om læring. Veien ... les mer
Loading...

 

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This