Oppsigelser på grunn av dårlige tider er vondt for alle involverte. Mest av alt de som blir oppsagt. Men hvordan er det å være lederen som må gjennomføre oppsigelsene? Her får du se hvordan det så ut gjennom adm dir Elin Ulset Nordseths øyne, med hennes ord.

Situasjonsbestemt ledelse. En selvfølgelighet, kanskje endog en klisjé? Men akk så sant likevel…

Vi hadde vårt første redaksjonsmøte med mine gjesteskribent-kolleger forleden kveld. Fantastisk å møte alle, og vi hadde noen spennende diskusjoner rundt ledelse.Blant annet kom diskusjonen inn på lederstiler, hvor vi ble enige om at dette er jo situasjonsbestemt. Da dukket det opp en opplevelse rundt dette.

I mine seks år som leder i MediaPlus har jeg vært med på opp og nedturer. i 2009 gikk mediebransjen (og Norge forøvrig) nedover og jeg kom i en situasjon hvor jeg ble nødt til å nedbemanne. Noen ble sagt opp  og noen ble permittert. Min første nedbemanning som øverste leder.

En slik situasjon er jo selvsagt verst for de ansatte, men i dette innlegget har jeg lyst å belyse hva dette gjør med en sjef.

Det er vanskelig. Veldig vanskelig.

Å følge reglene er jo “enkelt”, det har vi jo gode jurister og retningslinjer som bistår oss. Men det menneskelige, som sjef, kollega og medmenneske, det har vi ingen mal for.

Jeg sov nesten ikke i det hele tatt i denne perioden, og en tanke kvernet rundt i hodet mitt: hvordan skal jeg gjøre dette så det blir greit for de som blir sagt opp. Jeg tenkte, spekulerte, vred på alle stener og varianter. Men klarte altså ikke å komme opp med en god måte å gjøre dette på. Dette slet på meg, jeg sov som sagt dårlig, kjente jeg ble sliten og hadde liten lunte. Både for de på jobb og de hjemme.

Så… Eureka. Åpenbaringen fant jeg på nett. Jeg klarer ikke huske hvor eller hvem som hadde sagt det, men der sto det altså: Uansett klarer du ikke å si opp folk så det er greit for de, det beste du kan håpe på er å gjøre det så profesjonelt og ryddig som mulig.

Selvsagt! Selvsagt klarer man ikke si opp mennesker så det er greit for de. Det er jo slett ikke greit å miste jobben sin. Men jeg kan iallefall bidra med å gjøre det på en profesjonell og ryddig måte. Hvor de som mennesker er i fokus, ikke jeg som sjef eller budsjetter og økonomi.

De – som mennesker.

Da fikk jeg sove igjen. Jeg la min ære i å gjøre oppsigelsene på en profesjonell og ryddig måte. I tillegg overholdt jeg selvsagt alle frister og tider jeg hadde flagget, samt jobbet så raskt som mulig slik at ikke de ansatte skulle gå usikre over lang tid.

Når alt var over og de som ble sagt opp hadde fått seg nye jobber, fikk jeg faktisk verdens beste tilbakemelding: Det var ikke greit å bli sagt opp, men du gjorde det på en ok måte.

Takk og lov er jeg ikke i en nedbemanningssituasjon nå, men jeg har fått erfaringen fra det også, selv om jeg håper det er en erfaring jeg ikke får bruk for flere ganger.

Har du  en historie å dele om dette? Gode eller dårlige erfaringer? Eller kanskje du bare har ønsker du vil formidle til andre ledere?

Bruk kommentarfeltet lenger ned på siden.


Glass med ordet positivitet i kvinnehender

Positivitetens paradoks Den vanskelige balansen mellom kos og resultat

Kan det bli for mye positivitet? Ja, mener Lori Shook, som i denne gjestebloggen tipser om ... Les mer
Digitalisering: IT eller HR?

Digitalisering: IT eller HR?

Neste punkt på agendaen er digital transformasjon, sier toppsjefen. Alle snur seg og ser mot IT-direktøren ... Les mer
HRs lavthengende digitale frukt

HRs lavthengende digitale frukt

HRs nåværende fokus innen digitalisering er først og fremst rettet mot å digitalisere egne prosesser. Så ... Les mer
Mangfold, råtne partnere, kunsten å være uenig

Mangfold, råtne partnere, kunsten å være uenig Lest siden sist, uke 31, 2019

Råtne fisk i PR, mangfold og inkludering, og mer fra nyhetsbildet uke 31, 2019 ... Les mer
Selskapet hvor ingen og alle er ledere

Selskapet hvor ingen og alle er ledere

I det lille, men hurtig voksende Trondheim-selskapet Ducky finnes ingen ledere. Eller omvendt. Alle er ledere ... Les mer
James Hewitt (foto: jameshewitt.net)

Jakten på karrierens søte punkt

Jeg tror det er en «sweet spot» i livet, sier James Hewitt. Prestasjonsforskeren bruker kunnskap fra ... Les mer
10 alternativer til «bra jobbet»

10 alternativer til «bra jobbet»

«Bra jobbet!», sier du til medarbeideren din og klapper ham på skulderen. Så går du på ... Les mer
Nydalen: Fra ørken til oase

Nydalen: Fra ørken til oase

Lukk øynene og se for deg at du vandrer gjennom et skittent og støyende industriområde. Knips ... Les mer
Strekk deg litt lengre i sommer

Strekk deg litt lengre i sommer

Rick Salmon (63) utfordrer deg til å gå ut av komfortsonen denne sommeren. «Ekte endring starter ... Les mer
Geir Haugstveit spilte 25 landskamper før HR tok ham til Paris, London og OsloMet

Geir Haugstveit spilte 25 landskamper før HR tok ham til Paris, London og OsloMet

Møt Geir Haugstveit. HR-direktør ved OsloMet og styremedlem i HR Norge ... Les mer
Den 16. ledelsesguruen

Den 16. ledelsesguruen

Spør du 15 ledelsesguruer hva som kjennetegner godt lederskap får du 15 ulike svar. Spør du ... Les mer
Sommer, sol og store beslutninger

Sommer, sol og store beslutninger

Sommeren er et stort og tålmodig veikryss under en høy himmel. Sommeren inviterer til store, livsomveltende ... Les mer
Loading...

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
%d bloggere liker dette: