Oppsigelser på grunn av dårlige tider er vondt for alle involverte. Mest av alt de som blir oppsagt. Men hvordan er det å være lederen som må gjennomføre oppsigelsene? Her får du se hvordan det så ut gjennom adm dir Elin Ulset Nordseths øyne, med hennes ord.

Situasjonsbestemt ledelse. En selvfølgelighet, kanskje endog en klisjé? Men akk så sant likevel…

Vi hadde vårt første redaksjonsmøte med mine gjesteskribent-kolleger forleden kveld. Fantastisk å møte alle, og vi hadde noen spennende diskusjoner rundt ledelse.Blant annet kom diskusjonen inn på lederstiler, hvor vi ble enige om at dette er jo situasjonsbestemt. Da dukket det opp en opplevelse rundt dette.

I mine seks år som leder i MediaPlus har jeg vært med på opp og nedturer. i 2009 gikk mediebransjen (og Norge forøvrig) nedover og jeg kom i en situasjon hvor jeg ble nødt til å nedbemanne. Noen ble sagt opp  og noen ble permittert. Min første nedbemanning som øverste leder.

En slik situasjon er jo selvsagt verst for de ansatte, men i dette innlegget har jeg lyst å belyse hva dette gjør med en sjef.

Det er vanskelig. Veldig vanskelig.

Å følge reglene er jo “enkelt”, det har vi jo gode jurister og retningslinjer som bistår oss. Men det menneskelige, som sjef, kollega og medmenneske, det har vi ingen mal for.

Jeg sov nesten ikke i det hele tatt i denne perioden, og en tanke kvernet rundt i hodet mitt: hvordan skal jeg gjøre dette så det blir greit for de som blir sagt opp. Jeg tenkte, spekulerte, vred på alle stener og varianter. Men klarte altså ikke å komme opp med en god måte å gjøre dette på. Dette slet på meg, jeg sov som sagt dårlig, kjente jeg ble sliten og hadde liten lunte. Både for de på jobb og de hjemme.

Så… Eureka. Åpenbaringen fant jeg på nett. Jeg klarer ikke huske hvor eller hvem som hadde sagt det, men der sto det altså: Uansett klarer du ikke å si opp folk så det er greit for de, det beste du kan håpe på er å gjøre det så profesjonelt og ryddig som mulig.

Selvsagt! Selvsagt klarer man ikke si opp mennesker så det er greit for de. Det er jo slett ikke greit å miste jobben sin. Men jeg kan iallefall bidra med å gjøre det på en profesjonell og ryddig måte. Hvor de som mennesker er i fokus, ikke jeg som sjef eller budsjetter og økonomi.

De – som mennesker.

Da fikk jeg sove igjen. Jeg la min ære i å gjøre oppsigelsene på en profesjonell og ryddig måte. I tillegg overholdt jeg selvsagt alle frister og tider jeg hadde flagget, samt jobbet så raskt som mulig slik at ikke de ansatte skulle gå usikre over lang tid.


Når alt var over og de som ble sagt opp hadde fått seg nye jobber, fikk jeg faktisk verdens beste tilbakemelding: Det var ikke greit å bli sagt opp, men du gjorde det på en ok måte.

Takk og lov er jeg ikke i en nedbemanningssituasjon nå, men jeg har fått erfaringen fra det også, selv om jeg håper det er en erfaring jeg ikke får bruk for flere ganger.

Har du  en historie å dele om dette? Gode eller dårlige erfaringer? Eller kanskje du bare har ønsker du vil formidle til andre ledere?

Bruk kommentarfeltet lenger ned på siden.


Å være eller gjøre? Dét er spørsmålet

Å være eller gjøre? Dét er spørsmålet

Det viktigste spørsmålet du skal stille deg selv når du står foran en utfordring er ikke ... Les mer
Overrasket kvinne med hånden foran munnen

«Men … jeg trodde ikke det hastet?»

Du sier en ting, og mottakeren oppfatter noe annet. Kombinasjonen utydelig språk og antakelser blir fort ... Les mer
Skjermer og teddybjørn

6 bud for ledere som vil bruke tiden på å lede

Hvordan vet en leder at hun leder? Når er hun ikke en leder? Her er seks ... Les mer
En elektrifisert hjerne mot mørk bakgrunn

Hjernen lurer deg når du skal ta beslutninger. Slik lurer du den tilbake

Hjernen er en snedig innretning. Den tar mange ubevisste, kognitive snarveier som kan «lure» deg i ... Les mer
Bygger bienes internett: Bi-jobb bi-drar til en bedre verden

Bygger bienes internett: Bi-jobb bi-drar til en bedre verden

Tom Erik Støwer og Kim Bredesen vil, som mange av oss (heldigvis), redde verden. Deres bidrag ... Les mer
Jente liggende i et nett

Poetisk lederutvikling

Lederutvikling - og annen utvikling - er rent poetisk hvis du bare snur litt på ordet ... Les mer

Atles fordommer satt på prøve

Atle Øi har løftet Coachmagasinet med sin personlige, reflekterte og lettleste skrivestil. I et av de ... Les mer
Hvordan lede i disrupsjon?

Hvordan lede i disrupsjon?

Hvordan kan du som leder i en etablert virksomhet møte utfordringene disruptiv innovasjon skaper? En som ... Les mer
Stor mann med bar overkropp truer mindre mann

Var det et synspunkt eller et standpunkt du la frem på det siste møtet?

Et synspunkt er en foreløpig oppfatning eller mening som du deler med eller «syner» for andre ... Les mer
Stilisert gruppebilde manipulert med regnende penger

Mangfolds­ledelse krever ikke en mangfoldig leder

For noen er ordet mangfold skremmende fordi det betyr å dyrke ansatte som er annerledes enn ... Les mer
Slik snakker du om elefanten i rommet når du er elefanten

Slik snakker du om elefanten i rommet når du er elefanten

8 av 10 har en sjef med en svakhet alle vet om og snakker om, men ... Les mer
Leiv Eriksson oppdager Amerika (Christian Krogh, 1893. Public domain)

Å tilte hoder mot en bærekraftig fremtid

Da Leiv Eriksson oppdaget Amerika var det fordi han tiltet kursen bittelittegrann. Han bommet på verdens ... Les mer

Litt klokere hver tirsdag

Jeg er Paal. Paal Leveraas. Jeg ønsker å gå til sengs hver kveld litt klokere enn jeg våknet om morgenen. Hver dag. Og hver tirsdag sender jeg ut Tirsdag morgen med det viktigste jeg har lært til abonnentene. Du kan bli en av dem.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This

Delt glede = dobbel glede. Hvis dette ga deg noe, gi det videre!

%d bloggere liker dette: