Lederøyne: Når dine ansatte må gå
Oppsigelser er tøft, også sett gjennom lederens øyne.
Publisert 06.11.2012
Lesetid: 2 min
Elin er et markedsmenneske med lang fartstid fra topplederstillinger, blant annet fra mediabransjen. Hun har bidratt med kloke refleksjoner om ledelse på Tirsdag morgen.

Oppsigelser på grunn av dårlige tider er vondt for alle involverte. Mest av alt de som blir oppsagt. Men hvordan er det å være lederen som må gjennomføre oppsigelsene? Her får du se hvordan det så ut gjennom adm dir Elin Ulset Nordseths øyne, med hennes ord.

Situasjonsbestemt ledelse. En selvfølgelighet, kanskje endog en klisjé? Men akk så sant likevel…

Vi hadde vårt første redaksjonsmøte med mine gjesteskribent-kolleger forleden kveld. Fantastisk å møte alle, og vi hadde noen spennende diskusjoner rundt ledelse.Blant annet kom diskusjonen inn på lederstiler, hvor vi ble enige om at dette er jo situasjonsbestemt. Da dukket det opp en opplevelse rundt dette.

I mine seks år som leder i MediaPlus har jeg vært med på opp og nedturer. i 2009 gikk mediebransjen (og Norge forøvrig) nedover og jeg kom i en situasjon hvor jeg ble nødt til å nedbemanne. Noen ble sagt opp  og noen ble permittert. Min første nedbemanning som øverste leder.

En slik situasjon er jo selvsagt verst for de ansatte, men i dette innlegget har jeg lyst å belyse hva dette gjør med en sjef.

Det er vanskelig. Veldig vanskelig.

Å følge reglene er jo “enkelt”, det har vi jo gode jurister og retningslinjer som bistår oss. Men det menneskelige, som sjef, kollega og medmenneske, det har vi ingen mal for.

Jeg sov nesten ikke i det hele tatt i denne perioden, og en tanke kvernet rundt i hodet mitt: hvordan skal jeg gjøre dette så det blir greit for de som blir sagt opp. Jeg tenkte, spekulerte, vred på alle stener og varianter. Men klarte altså ikke å komme opp med en god måte å gjøre dette på. Dette slet på meg, jeg sov som sagt dårlig, kjente jeg ble sliten og hadde liten lunte. Både for de på jobb og de hjemme.

Så… Eureka. Åpenbaringen fant jeg på nett. Jeg klarer ikke huske hvor eller hvem som hadde sagt det, men der sto det altså: Uansett klarer du ikke å si opp folk så det er greit for de, det beste du kan håpe på er å gjøre det så profesjonelt og ryddig som mulig.

Selvsagt! Selvsagt klarer man ikke si opp mennesker så det er greit for de. Det er jo slett ikke greit å miste jobben sin. Men jeg kan iallefall bidra med å gjøre det på en profesjonell og ryddig måte. Hvor de som mennesker er i fokus, ikke jeg som sjef eller budsjetter og økonomi.

De – som mennesker.

Da fikk jeg sove igjen. Jeg la min ære i å gjøre oppsigelsene på en profesjonell og ryddig måte. I tillegg overholdt jeg selvsagt alle frister og tider jeg hadde flagget, samt jobbet så raskt som mulig slik at ikke de ansatte skulle gå usikre over lang tid.


Når alt var over og de som ble sagt opp hadde fått seg nye jobber, fikk jeg faktisk verdens beste tilbakemelding: Det var ikke greit å bli sagt opp, men du gjorde det på en ok måte.

Takk og lov er jeg ikke i en nedbemanningssituasjon nå, men jeg har fått erfaringen fra det også, selv om jeg håper det er en erfaring jeg ikke får bruk for flere ganger.

Har du  en historie å dele om dette? Gode eller dårlige erfaringer? Eller kanskje du bare har ønsker du vil formidle til andre ledere?

Bruk kommentarfeltet lenger ned på siden.


Hvordan gjøre en umulig forretnings­modell mulig i en krisetid?

Hvordan gjøre en umulig forretnings­modell mulig i en krisetid?

Når en virksomhets forretningsmodell er basert på å samle mellom 9 og 200 mennesker i et ... Les mer
Mental trening for jobbsøkere

Mental trening for jobbsøkere

På jobbjakt? Her er noen mentale øvelser du kan gjøre for å maksimere sjansen for at ... Les mer
Hånd som knipser en mynt

Kan du plukke underprisede aksjer nå som det er krise?

Om det er gode eller dårlige tider, om du selger eller kjøper - det spiller ingen ... Les mer
Bildet er tatt av Engin_Akyurt fra Pixabay

En fjerdepersons refleksjoner i en fireseter fra NSB

Hedvig gikk på toget. Da hun gikk av var hun litt klokere ... Les mer
Sint mann med krøllete hår

«Har egentlig kunden alltid rett? La oss krangle litt om det før vi gir oss»

Kokken som ikke er enig med kundene. Banken som ikke er enig med markedet. Hvorfor vil ... Les mer
Mobil med NAV og tekopp

Livet som permittert

Permitterte Kari representerer en gruppe med en arbeidserfaring som Facebook ville kalt «det er komplisert». Her ... Les mer
Gutt på stranden ser utover havet

Vår egen verste fiende

Det er tøft å håndtere kampen i våre indre rom- Herman Berg deler vare og kloke ... Les mer
Hvordan korona lokker de introverte ut av skapet

Hvordan korona lokker de introverte ut av skapet

Har korona skapt en maktforskyvning i våre sosiale relasjoner? Er de digitale arenaene først og fremst ... Les mer
Bildet er tatt av OpenClipart-Vectors fra Pixabay

Slik får du fart på innleggene du poster på LinkedIn

Cathrine Lie Strand ville bruke LinkedIn for å få kunder på coaching. Det tok en uventet ... Les mer
Foto: Myriam Zilles - Pixabay CC0

Dagbok fra en delt uke

Om det var gud eller Xi Jinping som lukket døren skal jeg ikke mene noe om ... Les mer
Bildet er tatt av Mystic Art Design fra Pixabay

Tirsdag morgen anbefaler …

TM-teamet og lesernes tips til hva du kan engasjere deg i, lese, se eller lytte til ... Les mer
Hvordan HR blir relevant

Hvordan HR blir relevant

«Hvorfor blir jeg holdt utenfor hele tiden?» Det er HR-sjefen som spør. Hans Jacob Christensen gir ... Les mer

De siste artiklene

Populært nå

«Har egentlig kunden alltid rett? La oss krangle litt om det før vi gir oss»
Vår egen verste fiende
Slik får du fart på innleggene du poster på LinkedIn
Hvordan gjøre en umulig forretnings­modell mulig i en krisetid?
Koronakrisens faser: Hvor er du nå?
En fjerdepersons refleksjoner i en fireseter fra NSB
Tekstdoktorens 6 smittsomme skrivetips
Livet som permittert

Godt sagt

«Enten finner vi veien, eller så lager vi den.» ~ Hannibal


Dagbok fra en delt uke

Dagbok fra en delt uke

Om det var gud eller Xi Jinping som lukket døren skal jeg ikke mene noe om. Hvilken effekt det har hatt står klarere for meg. Det handler om å dele. Her er dagbok fra en delt uke.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: