Vær ditt eget forskningsprosjekt

Ønsker du endring? Slutt å dømme, og begynn å forske. Vær ditt eget forskningsprosjekt. Det handler ikke om viljestyrke, det handler om ferdigheter.
Paal Leveraas er sjefreflektør og -redaktør i Tirsdag morgen og gründer i Leveraas AS.
Publisert 01.11.2011

Ønsker du endring? Regel nummer én: Vær ditt eget forskningsprosjekt.

En venn fortalte at han sluttet å røyke for 12 år siden. («12 år, tre måneder, 2 uker, fire dager, fem timer og 26 minutter, for å være helt nøyaktig», la han til.)

«Da hadde jeg røkt i 24 år, og forsøkt å slutte i 23 og et halvt, fortalte han. – Gang på gang la jeg bort sigarettene. Selvrespekten led. Jeg hadde jo ingen viljestyrke.»

Ferdigheter, ikke viljestyrke

Til slutt skjønte han at det ikke handler om viljestyrke. Det handler bare om ferdigheter.

«Jeg ble nysgjerrig på min egen utilstrekkelighet, og oppdaget at dette egentlig handler om manglende ferdigheter i å være en ikke-røyker. Jeg trente. Til slutt ble jeg god.»

En venninne jo-jo-slanket seg i en årrekke. Så utnevnte hun seg selv til forsker og forskningsobjekt. Daglig undersøkte hun sammenhenger mellom årsak og virkning, ikke som en dommer, men som en forsker. Gradvis tilpasset hun sine spisevaner basert på sin nye kunnskap.

«Gjør mer av det som virker, og mindre av det som ikke virker.»

Endringsagenter skal ikke dømme, de skal forske. Enten det er personlige eller organisatoriske endringer, er oppskriften enkel : Vit hva du vil endre, og finn ut hva som virker og hva som ikke virker. Gjør mer av det som virker, og mindre av det som ikke virker.

Fem fundamenter

I boken Change Anything beskriver forfatterne fem fundamenter å bygge på når du ønsker å endre noe.

  1. Elsk det du hater: «If you can’t be with the one you love, love the one your with», var omkvedet i en gammel sang. Skal du lykkes med endring må du gjøre den nyttige atferden lystbetont.
  2. Tren ferdigheter: Dersom endringen krever mye viljestyrke er det sannsynligvis fordi du mangler ferdigheter. Det er ikke din svake karakter som har skylden. Problemet er ikke at du er svak, men det kan være at du er uvitende. Uvitenhet kan repareres. Målrettet trening gir deg de ferdighetene du trenger.
  3. Gjør «medskyldige» til alliansepartnere: De færreste har forstått hvor sterkt andre underminerer deres endringsforsøk gjennom å oppmuntre og tilrettelegge for dårlige vaner. Intensjonene er som regel gode. Så snakk med dem. Påpek på en god måte adferd som river ned. Ofte er én samtale nok. Eliminér motspillere og rekrutter medspillere, så øker sjansen for suksess dramatisk.
  4. Bruk bestikkelser og omvendt belønning: Bestikkelser kan være forbløffende effektivt, også når du bestikker deg selv. Du kan også bruke omvendt belønning. Det ligger i menneskets natur å tenke kortsiktig. En glede i dag veier mye tyngre enn belønningen du ikke får i morgen. Bruk denne innebygde irrasjonaliteten til din fordel. Snu økonomien på hodet, og sørg for at feil atferd koster. Min coach fikk meg en gang til å gå med på at han skulle gi 500 av mine kroner til en organisasjon jeg foraktet hver gang jeg ikke gjorde som jeg sa. De fikk aldri en krone.
  5. Kontroller omgivelsene dine: Våre omgivelser styrer våre tanker, følelser og handlinger i overraskende stor grad. Skal du ha kontroll over livet, må du også ta kontroll over miljøet. Lær å bruke avstand, signaler, og verktøy i din favør, og du verver miljøet som en sterk alliert. Fjern fristelser og påminnelser om det som var, omgi deg med symboler for å minne deg om det som kommer.

Husk at alt handler om perspektivet du inntar. Når du endrer måten du ser på, endrer det du ser på seg også.

God tirsdag.

Husk at alt handler om perspektivet du inntar. Når du endrer måten du ser på, endrer det du ser på seg også.»

Bildet er tatt av Engin_Akyurt fra Pixabay

En fjerdepersons refleksjoner i en fireseter fra NSB

Hedvig gikk på toget. Da hun gikk av var hun litt klokere ... Les mer
Sint mann med krøllete hår

«Har egentlig kunden alltid rett? La oss krangle litt om det før vi gir oss»

Kokken som ikke er enig med kundene. Banken som ikke er enig med markedet. Hvorfor vil ... Les mer
Mobil med NAV og tekopp

Livet som permittert

Permitterte Kari representerer en gruppe med en arbeidserfaring som Facebook ville kalt «det er komplisert». Her ... Les mer
Gutt på stranden ser utover havet

Vår egen verste fiende

Det er tøft å håndtere kampen i våre indre rom- Herman Berg deler vare og kloke ... Les mer
Hvordan korona lokker de introverte ut av skapet

Hvordan korona lokker de introverte ut av skapet

Har korona skapt en maktforskyvning i våre sosiale relasjoner? Er de digitale arenaene først og fremst ... Les mer
Bildet er tatt av OpenClipart-Vectors fra Pixabay

Slik får du fart på innleggene du poster på LinkedIn

Cathrine Lie Strand ville bruke LinkedIn for å få kunder på coaching. Det tok en uventet ... Les mer
Foto: Myriam Zilles - Pixabay CC0

Dagbok fra en delt uke

Om det var gud eller Xi Jinping som lukket døren skal jeg ikke mene noe om ... Les mer
Bildet er tatt av Mystic Art Design fra Pixabay

Tirsdag morgen anbefaler …

TM-teamet og lesernes tips til hva du kan engasjere deg i, lese, se eller lytte til ... Les mer
Hvordan HR blir relevant

Hvordan HR blir relevant

«Hvorfor blir jeg holdt utenfor hele tiden?» Det er HR-sjefen som spør. Hans Jacob Christensen gir ... Les mer
Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

Oops! Det hadde visst noen tenkt på før

Hvorfor presenterte alle på spanskkurset seg med "jeg er alkoholiker"? Atle Øis funderinger ledet ham fram ... Les mer
Føtter på vei opp en trapp

De 5 stegene for endring vi må gjennom før vi endrer adferd

I en verden hvor alt står på hodet fra er det for mange uforståelig hvorfor det ... Les mer
Christine Calvert med en Corona skrivemaskin i bakgrunnen

Tekstdoktorens 6 smittsomme skrivetips

I en tid hvor vi alle sitter på hjemmekontor er god skriftlig kommunikasjon essensielt. Tekstdoktor Christine ... Les mer
Lesetid: 2 min


Dagbok fra en delt uke

Dagbok fra en delt uke

Om det var gud eller Xi Jinping som lukket døren skal jeg ikke mene noe om. Hvilken effekt det har hatt står klarere for meg. Det handler om å dele. Her er dagbok fra en delt uke.

Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Koronakrisens faser: Hvor er du nå?

Individuelle kriser går gjerne gjennom fem faser. Koronakrisen rammer alle. Går det samme mønsteret igjen for hele menneskeheten?

Slik kan du mestre dine bekymringer

Slik kan du mestre dine bekymringer

Ta bekymringene koronaen skaper på alvor. Men ikke la det overta livet ditt. Her er tips for hvordan du håndterer de overveldende tankene og følelsene.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: