En gang for lenge siden hørte jeg en historie om en apekatt. Jeg husker den ikke lenger helt, men den handler om en person som kommer bort til deg med en apekatt på skulderen. I det han går, har du apekatten på din skulder.

Apekatten representerer problemene andre mennesker bringer til deg.

Men du kan skape deg en apekattfri sone.

Det er enkelt, men ikke lett, og kan komme til å utfordre deg på om du egentlig fortjener lønna di.

La oss først snakke om den nye lederens (ditt) dilemma: Du ansettes som ekspert, og får masse positiv feedback – og forfremmelse – fordi du løser problemer.

Derfor leter du etter problemer du kan løse, og det gir deg stor tilfredsstillelse å løse dem. Du simpelthen elsker problemer. Og du blir sett, og ser deg selv, som en som er god til å løse problemer.

Problemer gjør at du føler deg verdifull.

Dilemmaet?

Dette er ikke lederskap!

Ledere løser ikke andres problemer, de støtter dem i valget av løsninger.

Det er opptil deg om du fra og med i dag vil leve etter denne enkle regelen:

P2S

Problem 2 Solution.

Hvis noen kommer til deg med et problem, forvent av dem at de også presenterer minst to mulige løsninger.

For den som har oppdaget problemet, er også den som er nærmest til løsningen.

Våg å stole på dette: Grunnen til at folk rapporterer til deg er IKKE at du er der for å løse deres problemer, men for å gi dem støtte slik at de får jobben gjort, og å hjelpe dem med å velge den beste løsningen.

“Hvis du gir en person en fisk, gir du henne mat for en dag. Lærer du henne å fiske, gir du henne mat for et liv.”

Hvis du fortsetter å løse deres problemer, kommer de tilbake i morgen med et nytt.

Og avslutningsvis, en regel til:

C2P

Complaint 2 Proposal.

Vi kjenner alle noen som sutrer og klager og kritiserer. “Maten er vond, parkeringsplassen for langt borte, teppene for mørke og kaffen for kald.”

Hjelp dem ved å si: “Hvis du har en klage å fremføre, foreslå minst to ting du vil gjøre med saken.”

Ett av to vil skje: Enten begynner vedkommende å tenke mer positivt og løsningsrettet – det er bra – eller de slutter å klage. Det er også bra.

Frode Svensen on Linkedin
Frode Svensen
Frode Svensen tror på kraften i historiefortelling. Stavanger-gutten vokste opp i ExxonMobil, verdens største olje- og gasselskap. Der hadde han ulike roller i IT og HR i 12 år. Deretter jobbet han ti år i Cap Gemini. I dag driver han selskapet ShookSvensen sammen med Lori Shook.

Oppslagsfoto: Pixabay/Vavinographie (tidligere oppslagsfoto byttet ut 11.04.18 var av Yig’al David Hachmon)

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: