Her er en situasjonsbeskrivelse mange vil nikke gjenkjennende til:

Du har dette fantastisk populære produktet som er akseptert og tatt i bruk av forbrukere på bred front. Det har en høy markesføringsprofil. Nesten alle bruker det, og det er sosialt akseptert, til tross for at enkelte finner det sjenerende når det brukes offentlig. Det er sterkt vanedannende, folk som bruker dette produktet til daglig finner det nesten umulig å leve uten det.

Dessverre begynner det å dukke opp forskningsresultater som viser at produktet kan være skadelig for den som bruker – til og med kreftfremkallende. Produsentene avviser at det er noen fare forbundet med bruken, og bruker millioner av kroner på å diskreditere forskningen som antyder at det er problemer.

En insider kommer inn på scenen, tilsynelatende med beviser på at det er farlig. Industrien går med på å publisere advarsler om mulige farer ved bruk av produktet, men fortsetter å si at det er trygt å bruke.

Søksmålene begynner å komme, men de blir avvist, det ene etter det andre. Observatører og industrikjennere vet at den første saken som gir saksøker medhold vil skape en dominoeffekt, en flodbølge av fremtidige søksmål. Det gjør industrien enda mer oppsatt på at ingenting må sive ut som kan indikere at produktet virkelig er farlig å bruke.

Låter dette kjent?


Slapp av og legg ned lighteren din, skriver Molly Wood i C|Net.

Hun snakker ikke om tobakk.

Hun snakker om mobiltelefoner.

The Buzz Report: The cell phone industry: Big Tobacco 2.0? – CNET.com

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Pin It on Pinterest

Share This
%d bloggere liker dette: