Denne uken tenkte jeg at jeg bare skal jobbe én dag. Utfordringen blir å finne den rette dagen.

For hvis jeg bare prioriterer riktig, indikerer paretoprinsippet at jeg ikke trenger mer enn en dag på å gjøre hva jeg under mindre optimale forhold ville bruke fem dager på. Da kan jeg kose meg på stranden resten av uken.

Paretoprinsippet, også kjent som 80:20-prinsippet, er oppkalt etter en italiensk økonom som observerte at 80 prosent av landet var eiet av 20 prosent av befolkningen. Generalisert til at 80% av effekten oppnås gjennom 20% av årsakene, er prinsippet løselig anvendelig på en rekke områder.

For eksempel på jobben:

  • 20% av kundene står for 80% av omsetningen
  • 20% av de ansatte tar opp 80% av tiden din
  • 20 prosent av jobben gir 80% av jobbgleden

Eller i storsamfunnet:

  • 20% av menneskene eier 80% av verdiene
  • 20% av de rikeste 80% eier like mye som resten av de rikeste
  • 20% av menneskene får 80% av oppmerksomheten

Eller i sosiale sammenhenger:

  • 20% av gjestene spiser 80% av maten
  • 20% av deltakerne står for 80% av praten
  • 20% negativ stemning kan nullstille 80% positiv stemning

Så hvis en femtedel av innsatsen gir brorparten av resultatene, er det gode og rasjonelle grunner til å fokusere på det viktigste og la det uviktige gå.

Spørsmålet blir da selvsagt: Hva er viktig?

«Man kan ikke overvurdere uviktigheten av praktisk talt alt»

For det å prioritere er ikke alltid like lett. I et kortsiktig perspektiv fremstår ofte det mest banale som livsviktig. Som lederguruen John C. Maxwell så snedig formulerte det: “Man kan ikke overvurdere uviktigheten av praktisk talt alt”. I mylderet av uviktigheter skal du ha tunga rett i munnen for å gjøre de valgene som fører deg mot målet og gir resultater.

Det finnes en rekke teknikker vi kan bruke, både gode og dårlige. Eksempelvis forteller kultboken “Dice Man” om en mann som kastet terning hver gang en beslutning skulle tas.

Dette anbefales i sin alminnelighet ikke.

Prøv heller Susy Welch sin 10-10-10-metode: Kanskje du sitter i et viktig styremøte i det de ringer fra ditt barns skole. Skal du avbryte styremøtet for å dra hjem til ditt plutselig syke barn? Spør deg selv: hva vil konsekvensene være om ti minutter? Hva med ti måneder? Og ti år?

Ble svaret litt klarere da?

Eller som jeg spør meg selv denne tirsdags morgenen: I et tiårsperspektiv, er det lurt at jeg gjør som jeg tenkte, og bare jobber én dag denne uka?

Kanskje ikke.

Ha en riktig god uke.

Hva er dine beste tips for å prioritere mellom viktig og uviktig?

Paal Leveraas on EmailPaal Leveraas on FacebookPaal Leveraas on InstagramPaal Leveraas on LinkedinPaal Leveraas on Twitter
Paal Leveraas
Coach. Skribent. Foredragsholder. @ Leveraas AS
Paal Leveraas er gründer i Leveraas AS, et selskap som jobber med ledere for å utvikle trygghet og selvtillit slik at du raskere kan tre inn i rollen som den lederen du ønsker å være, og som dine medarbeidere, kolleger og ledere trenger at du er.

Alltid på en tirsdag

«Jeg har fått en slags tirsdagsforventning», sa en abonnent. Og ja, Tirsdag morgen er antagelig en smule vanedannende, men gode vaner kan man gjerne legge tll seg. Skaff deg selv en god ukentlig vane i dag — rett i din innboks! Alltid på en tirsdag, men aldri ellers i uka.

Fantastisk! Sjekk mailen din for en ekstra bekreftelse. Så ses vi på tirsdag.

Litt klokere hver tirsdag?

Tirsdag morgen som ukebrev er en ukentlig mental vitamininnsprøytning rett i din innboks, ofte med en liten ekstra vri spesielt for deg som abonnerer. Her kan du melde deg på. Dette vil kun bli brukt til å sende deg ukebrevet.

Gratulerer! Du står på listen. Ses på tirsdag!

Pin It on Pinterest

Shares
Share This