Unngå hasardiøse beslutninger: spill hasard «Vi bruker milliarder på IT, men lite på å vurdere nytten», sier Kjetil Strand

Unngå hasardiøse beslutninger: spill hasard «Vi bruker milliarder på IT, men lite på å vurdere nytten», sier Kjetil Strand

Når prosjektgruppa møter veggen og ikke blir enige om hva som skal prioriteres, kan en løsning være å sette seg ned ved pokerbordet. Ikke for å spille verken klespoker eller Texas Hold Em, men noe så pragmatisk som «nyttepoker».

I den flimrende videosamtalen fra hytta ved Tyrifjorden fremstår Kjetil Strand som alt annet enn en gambler. Like fullt er temaet for intervjuet hvordan man kan unngå hasardiøse feilvurderinger ved å spille hasard.

Kjetil har gått inn i en nisje som, til tross for at det egentlig er noe av det mest sentrale i alt vi gjør, ofte blir stemoderlig behandlet.

Det handler om (mer…)

Ny lov ansvarliggjør styret for «oppetid» Skjerper kravene til tilgjengelighet for samfunnsviktige tjenester

Ny lov ansvarliggjør styret for «oppetid» Skjerper kravene til tilgjengelighet for samfunnsviktige tjenester

Mens alle snakker om GDPR er oppmerksomheten om en annen ny og stor lovendring betydelig mindre. 1 januar 2019 trer den nye sikkerhetsloven i kraft. Den utvider styrets ansvar for beslutninger som tas – eller ikke tas, og konsekvensene av dem. 

Sommeren 2017 ble Maersk rammet av ransomware. I ettertid har det kommet frem at praktisk talt alle selskapets servere og PCer ble gjort ubrukelige av løsepengeviruset NotPetya. Selskapet greide å erstatte 4.000 servere, 45.000 PCer og 2.500 applikasjoner i løpet av 10 dager. Kostnaden er anslått til mellom 200 og 300 millioner dollar.

Maersk frakter en femtedel av alt som globalt fraktes til sjøs. Man kan trygt si at selskapet utøver en viktig samfunnsfunksjon, ikke bare på nasjonalt, men også på et planetarisk nivå.

Fra 1 januar 2019 kan norske virksomheter med langt mindre samfunnsviktige funksjoner enn Maersk få et utvidet ansvar for ikke å bli rammet av verken løsepengevirus eller andre ting som hindrer tilgang til tjenesten.

(mer…)

Telenor henter verdier fra Norges digitale «blodårer» Gjør data om bevegelsesmønstre for mobil til salgsvare

Telenor henter verdier fra Norges digitale «blodårer» Gjør data om bevegelsesmønstre for mobil til salgsvare

Hva gjør turistene etter at de har kommet til Tromsø? Hvilke nasjonaliteter er det på et gitt museum? Hvordan påvirker 17. mai kokainforbruket i Holmenkollen? Hva gjorde Kygo-fansen de siste 24 timene før konserten startet? Hvorfor drar folk fra Nesbyen til Flå for å handle mat?

Teleoperatørene sitter på store mengder verdifulle data om hvor mobilbrukere befinner seg til enhver tid. Konseptdirektør Gaute Marsteintrædet i Telenor har fått jobben med å utvikle nye kommersielle anvendelser av disse dataene. I 2017 utviklet de 16 kommersielle piloter. På konferansen «Make Data Smart Again» den 5. juni forteller Gaute Marsteintrædet om Telenors erfaringer så langt.

Mange av pilotene er knyttet til turistnæringen.

– Vi fant ut at turistnæringen egentlig visste sørgelig lite om hvem som kommer til Norge, hvor lenge de blir, og (mer…)

Når problemet er «hva er problemet?» Hvordan «The Robertsons» hjelper agile utviklere å gå fra løsning til problem

Når problemet er «hva er problemet?» Hvordan «The Robertsons» hjelper agile utviklere å gå fra løsning til problem

Du sitter med svaret. Kanskje flere svar. Men vet du hva spørsmålet er? Antagelig ikke, skal vi tro James Robertson. Han og kona Suzanne har gjort en karriere på å hjelpe datafolk med å identifisere det egentlige problemet.

Vi mennesker har en tendens til å hoppe rett på løsningen, uten å først forsikre oss om at vi forstår problemet.

Suzanne og James Robertson har samarbeidet med Den norske dataforening i 20 år. Samarbeidet startet med et tilfeldig møte i Amsterdam på midten av 90-tallet. Siden da har de to guidet utallige kursdeltakere mot kjernen av det de holder på med: å forstå det virkelige problemet.

I slutten av mai er James Robertson tilbake for et nytt kurs, «Mastering Business Agility». – Kurset handler om å gi deltakerne analytiske verktøy for å forstå det virkelige, underliggende problemet, sier han.

(mer…)

Blind digital rekrutterer valgte 50% flere kvinner Evry tester søkere med kjønns- og navneblindt dataspill

Blind digital rekrutterer valgte 50% flere kvinner Evry tester søkere med kjønns- og navneblindt dataspill

Etter at Evry begynte å bruke anonym, spillbasert rekruttering har andelen kvinnelige nyansatte søkere økt med opptil 50 prosent.

Evry har begynt med gamification i rekruttering. Det har redusert kostnadene og kuttet ned på tiden det tar å bemanne opp med nye talenter. Og som en bonus har det også økt kvinneandelen blant de nyrekrutterte, i et tilfelle fra 29 til 44 prosent.

– Vi ser ikke kandidatene, vi ser ingen CV eller søknader, forteller Bente Kristiansen i selskapet. Hun er ansvarlig for employer branding i Evry, og skal fortelle om sine erfaringer på et arrangement i regi av Dataforeningen i juni.
(mer…)

Bekymringsmelding til databransjen

Bekymringsmelding til databransjen

«Datafolk sperrer opp øynene og later som de er overrasket over Cambridge Analytica. Hvorfor så overrasket? Er det ikke dette bransjen har lagt opp til de siste årene?»

Silvija Seres er bekymret. Og kanskje litt forbannet. Superteknologen fra det tidligere Jugoslavia med en lang karriere i Silicon Valley er blitt en innbitt forkjemper for «norske» verdier. Og nå står de for fall.

Truet av cyber-totalitarister fra Silicon Valley.

– Jeg forstår ikke at Facebooks algoritmer overrasker. Vi har jo snakket om dette i årevis. Nå står kommunikasjonseksperter, datafolk og andre frem og sier at vi burde være veldig bekymret. Hvilken kjeller har de bodd i de siste årene?

(mer…)

Pin It on Pinterest