4 minutter og 48 sekunders tilstedeværelse

4 minutter og 48 sekunders tilstedeværelse

Den gode nyheten: Ukens Tirsdag morgen vil kunne utvide din bevissthet i cirka 4 minutter og 48 sekunder. Den dårlige nyheten: 4 minutter og 48 sekunder er beklageligvis den tiden du får i bevisst tilstand denne arbeidsdagen.

Og nå er tiden snart ute.

Men hvis du leser resten av disse refleksjonene fra gjesteskribent Asle Gundersby, kan det hende du får en bonus.

Svenske forskere har funnet ut at vi mennesker kun er bevisst hva vi gjør i én prosent av tiden. Det betyr at vi går 99 prosent på autopilot.

En prosent er ikke stort. En prosent av et minutt er 6/10 sekund. Det er et komma og en tankestrek i Tirsdag morgen. I løpet av en time gir det deg 36 sekunder tilstedeværelse i det du gjør.

Og det begynner jo å ligne noe.

I løpet av en arbeidsdag er du bevisst i 4 minutter og 48 sekunder.

La oss på din arbeidsgivers vegne håpe at du ikke bruker de på do.

Det er ikke sikkert tallet 1 prosent er så veldig interessant i seg selv.

Det interessante er å konstatere i hvilken grad vi mennesker er forhåndsprogrammert til det vi gjør.

Vi vandrer rundt som emosjonelle roboter, og utfører de handlinger og reaksjoner, de følelser og de tanker som arv, miljø, oppdragelse og oppvekst har plantet i oss.

For sent å gjøre noe med oppdragelsen nå, tenker du kanskje?

Nei, det er ikke for sent.

For programmeringen fortsetter, og foregår akkurat nå.

Ved å ta kontroll over programmeringsarbeidet, kan du – før du aner det – ha hele 9 minutter og 36 sekunder i bevisst tilstand hver arbeidsdag, og hvem vet, kanskje du blir så effektiv at du kan ta fri annenhver dag?

Hva de resterende 99 prosent av tiden går med til er ikke godt å si. Det styres av de automatiske programmene, og automatiske prosesser outsources raskt og brutalt i vårt moderne samfunn.

En dag erstatter datamaskinene disse prosessene i hjernene våre. De er bedre på logikk og rasjonelle oppgaver enn oss.

Det eneste området vi mennesker er datamaskinene overlegne på er det som gjelder bevissthet og tilstedeværelse. 

Men det er ikke så rent lite. Det er en avgjørende funksjon, spesielt når det gjelder samhandling, nettverksbygging, empati og lederskap.

Å utvide sin bevissthet er en krevende oppgave, men det lar seg gjøre, og vi har det i oss. Behovet for utvikling er en del av grunnkodingen vår, og vi vil alltid strebe mot større erkjennelse, tilstedeværelse og bevissthet.

Bevissthetsutvidelse er blitt et voksende forretningsområde – og da tenker vi ikke på LSD og andre bevissthetsutvidende stoffer.

Bare tenk på det stadig mer folkelige begrepet mindfulness. Ved siden av å være mindful er det en rekke andre måter å øke din daglige tilstedeværelse på. Du kan starte med å fokusere din oppmerksomhet på ting som:

  • Klærne du tar på deg om morgenen
  • Utseendet ditt
  • Ansiktsuttrykkene du ikler deg i løpet av dagen
  • Ordene du velger
  • Tonefallet ditt
  • Tankene du tenker
  • Følelsene du tillater deg å kjenne på
  • Forsvarsmekanismer
  • Kroppen din, hva den sanser
  • Hva du spiser
  • Hva du drikker
  • Hvordan du sitter
  • Hvordan du går
  • Hvordan du puster
  • Hva du bruker tiden din til

Men nå er tiden ute.

God tirsdag.


Denne artikkelen ble publisert første gang 13. november 2012 og er skrevet av gjesteskribent Asle Gundersby. Har du noe på hjertet  som gjesteskribent som kan passe en tirsdag morgen? Ta kontakt med TM-redaktøren Paal Leveraas.

Du er en stor, dum blå banan Hva en snartenkt unge kan lære oss om lederskap

Du er en stor, dum blå banan Hva en snartenkt unge kan lære oss om lederskap

«Knask eller knep?», ropte de seks ungene begeistret.

«Knep», svarte jeg. Kunne ikke dy meg.

Det hadde de ikke regnet med.

I fem sekunder var stillheten total.

Så ropte ei lita monsterjente i fremste linje:

«Du er en stor, dum, blå banan!»

Det var en hard dom.

Men jeg vil si at jeg tok den med fatning.

Jeg ga ungene en kjærlighet hver og gikk for å skrive tirsdagsbrev til deg.

Om det å gi tilbakemelding.

Det å gi tilbakemelding, ris og ros trenger mange av oss trening i. Gode tilbakemeldinger er som bananer. De gir raske karbohydrater til arbeidsmiljøet. De sørger for raskere restitusjon og vekst etter en arbeidsøkt.

Dårlige tilbakemeldinger er som junkfood. Det smaker ganske godt, men arbeidsmiljøet blir slapt og dvaskt.

Men hvordan serverer du folkene dine bananer da?

Her er en huskeregel: SOL

  • Spesifikk: Fokuser på hva du vil ha mer av og beskriv saken slik den ser ut både gjennom dine og din medarbeiders øyne. Det er forskjell på «flott at du leser Tirsdag morgen» og «det at du tar noen minutter av en travel dag for å utvikle deg videre ved å lese Tirsdag morgen står det respekt av, og jeg tror også dette gjør deg til en god rollemodell for dine medarbeidere.»
  • Oppriktig: Ingenting er falskere enn falsk smiger. Hvis du hører ekkoet av din egen stemme når du gir ros kan det være fordi det er hult. Vær oppmerksom og noter deg ting. Vær nysgjerrig tilstedeværende. Lær deg å kjenne dine medarbeideres personlige mål, og gi dem anerkjennelse når du ser at de gjør fremskritt i forhold til disse.
  • Lærende: Gjør medarbeideren til din lærer. «Jeg likte måten du snudde motforestillingene til kunden om til salgsargumenter. Hvordan i alle dager gjorde du det?» Brått kan du finne at du har en medarbeider som ivrig deler sin kunnskap og blomstrer i sin rolle.

Når sola henger der på himmelen klar og sterk, hold skyene unna. Ikke demp rosen med et «men». «Du gjorde en god jobb her, Kari, men neste gang kan du kanskje ….» Den siste delen av setningen raderer ut den første. Kritikk er ikke noe man skal unngå, men hold det separat.

Og husk at dersom du har kritisert et arbeid, så kreves det av deg at du følger opp. Neste gang du møter Kari, vit at hennes siste opplevelse av deg var å bli korrigert. Et «god morgen» fra deg vil fra hennes ståsted ikke oppfattes som nøytralt, men negativt. Sjekk inn med henne hvor hun er nå, og gi henne den oppbakkingen hun trenger. Kritikk gir du selvsagt i enerom. Ros kan gis offentlig, men se an ditt publikum, og gi folk rosen slik de selv liker å få den.

Midt i alt: Aldri glem at det du kaller en lederrolle egentlig er en tjenerrolle. Det er du som er der for henne, ikke omvendt.

Sånn er det bare.

God tirsdag.

Kilder, inspirasjon og videre lesning

Har du lyst til å dykke inn i tjenende lederskap anbefaler jeg bøkene «The Servant» og  «The Coaching Habit» (linkene fører til Kindle-versjonene på Amazon.com. Skulle du kjøpe du via disse linkene fyller du på kreditten min på Amazon med noen cent. Takk i så fall).

Denne artikkelen ble for øvrig publisert første gang 2.11.2010.

 

Om livet var en elv

Om livet var en elv

Vårt komplekse samfunn krever at vi er i stand til å lede oss selv gjennom hverdagen. Krevende, men uunngåelig. Noen ganger kan det være nyttig å bruke bilder, eller metaforer, for å få sagt det man ønsker.  Jeg vil be deg bli med på en liten reise. I elvebåt. Elvebåten er en smal, nokså lang og flatbunnet farkost. Den er tilpasset det miljøet den skal ferdes i. (mer…)

Overlevelsesstrategi for kjipe jobber

Overlevelsesstrategi for kjipe jobber

Mistrives du på jobben? Sliter du med å finne en annen jobb? Noen ganger kan det være nødvendig å stå i det inntil tidene blir bedre og antallet potensielle nye muligheter for din kompetanseprofil går rett vei.

Her er noen tips som kan gjøre arbeidshverdagen enklere:

  1. Anerkjenn dine egne følelser. Ikke prøv å overbevise deg selv om at du er lykkelig hvis du ikke er det. Aksepter at det er som det er inntil videre, og vit at det ikke vil vare evig.
  2. Planlegg for endring. Hvis det ikke er mulig å slutte nå, start forberedelsene i alle fall. Lær deg noe nytt eller ta på deg noen store utfordringer. Fokuser på områder hvor du må strekke deg litt, men hvor sjansen for at du vil mestre det likevel er god. Det bygger opp din selvtillit, og selvtillit er halve søknadsprosessen når du skal ut i jobbmarkedet.
  3. Unngå offerrollen. Klaging og klandring tar fokus bort fra det du kan gjøre noe med til det du skulle ønske andre ville gjøre noe med.
  4. Fokuser på det positive. Knytt deg nærmere til en kollega som gir deg energi. Vær nysgjerrig og lyttende i forhold dine omgivelser, også de som gjør livet surt for deg.

I en slik uavklart situasjon er det lett å bli drevet inn i en negativ spiral. Pass deg for maurene – ants – eller automatiske negative tanker. Hvis du først gir dem mat, vil de raskt overta hele buffeten.

Pin It on Pinterest